Umiejętności, które musi posiadać manager

0
umiejetnosci menagera

Praca managera to ciężkie i odpowiedzialne zajęcie, któremu nie podoła każdy. Aby być dobrym managerem należy posiadać nie tylko dużą wiedzę merytoryczną i znajomość procesów firmy, ale także i umiejętności miękkie, które pomagają w  pracy na stanowisku kierowniczym.  To połączenie sprawia, że manager znakomicie radzi sobie w pracy, a jego firma odnosi sukcesy. Zobacz, jakie umiejętności powinien posiadać manager.

Umiejętność skutecznej komunikacji

Komunikacja w firmie jest niezwykle ważna. Manager ma za zadanie kierować pewnym działem firmy i zapewniać przepływ informacji. Dzięki informacjom o prowadzonych działaniach i celach można skutecznie realizować zadania i założenia. Umiejętność prowadzenia rozmów z pracownikami o różnym charakterze i osobowości jest istotne ze względu na rolę managera jako pośrednika informacji. A z każdą osobą komunikuje się inaczej, niektórzy pracownicy są bardziej otwarci, inni są introwertykami, jeszcze inni wykonują bardziej techniczne prace i komunikują się bardziej konkretnie.  Manager musi umieć rozmawiać z każdym i swobodnie przekazywać informacje. Umiejętność komunikacji jest więc tą podstawą u każdego menagera.

Umiejętności przywódcze

Manager musi być autorytetem dla podwładnych. Kierując zespołem musi przekonać do siebie i swoich pomysłów wszystkich pracowników. Potrzeba tu umiejętności określania i stawiania przed pracownikami zadań i co najważniejsze egzekwowania ich wykonania.

jakie umiejetnosci powinien miec dobry menager

Tutaj również istotna jest ważna cecha: asertywność. Manager musi potrafić wyrazić własną opinię i przyjąć krytykę i podobnie w drugą stronę powinien potrafić wyrazić konstruktywną krytykę (jeśli taka jest potrzebna) do pomysłów, zadań, czy realizacji celów przez pracowników. Oznacza to, że w pracy menagera tymi nieodzowne są umiejętności przywódcze.

Umiejętności zarządzania

Do umiejętności zarządzania można zaliczyć samodyscyplinę, czyli umiejętność wyznaczenia sobie celów i realizowania ich do samego końca. Dotyczy to celów krótkoterminowych, ale także długofalowych planów.

Jednak zarządzanie dotyczy przede wszystkim wskazywania kierunku działań i zadań dla pracowników. Ważnym elementem zarządzania jest umiejętność motywowania pracowników, nie od dziś wiadomo, że chętniej wykonujemy zadania, w które wierzymy lub które coś nam dają. Jeśli pracownik, wie przykładowo, że produkt, który sprzedaje jest znakomitej jakości i trudno znaleźć lepszy – z naturalnością przyjdzie mu sprzedaż, jeśli będzie przekonany, że sprzedaje coś dobrego. Innym sposobem motywowanie może być wizja awansu, podwyżki lub odpowiedniej prowizji.

cechy dobrego menagera

W zarządzaniu istotne jest również rozdysponowanie zadań, czyli podzielenie ich na ważne i mniej ważne i oddelegowanie ich do wykonania przez konkretnych pracowników. Odpowiednie podział zadań zakłada, że na początku wykonuje się zadania ważne, które muszą być wykonane szybko, kolejno zadania mniej ważne i pilne, a następnie mniej ważne i mniej pilne. Na sam koniec zostawia się zadania całkowicie nieważne i niepilne – zazwyczaj nigdy nie starcza na nie czasu i zostają pominięte.

Odporność na stres

Stresujące sytuacje mogą utrudnić wykonywanie zadań oraz komunikację i zarządzanie pracownikami. Każdy manager powinien poznać sposoby radzenia sobie ze stresem, ponieważ może mieć on zgubny wpływ na wykonywaną pracę. Należy obserwować w jakich sytuacjach i jak objawia się zdenerwowanie. Aby zapobiegać efektom zbyt długiego stresu należy wymyślić sposób rozładowania emocji, wielu osobom pomaga uprawianie sportu: pływanie, siłownia, fitness. To nie tylko rozładowuje stres, ale także pozytywnie wpływa na zdrowie.

 

Kiedy warto zmienić pracę?

0
jak zmienic prace

Praca towarzyszy nam niemal codziennie i jest niezbędnym elementem naszego życia. Spędzamy w niej ok. 40 godzin tygodniowo. Powinno więc być to miejsce, w którym dobrze się czujemy i które pomaga nam realizować nasze życiowe cele. Jednak nie każde środowisko pracy, firma czy przedsiębiorstwo są dla nas najlepszym miejscem. Skąd wiedzieć, kiedy zmienić pracę?

Kiedy zmienić pracę? Gdy nie zarabiasz tyle, ile powinieneś

Zbyt niskie płace są jednym z najczęstszych powodów rezygnacji z pracy. Jest to forma niedocenienia pracownika przez pracodawcę. Jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, ile powinni zarabiać. Zarobki bowiem są uzależnione nie tylko od zajmowanego stanowiska, ale i branży, a także posiadanych umiejętności. W niektórych branżach podaje się wynagrodzenie, jakie jest oferowane na danym stanowisku – np. branża IT, jednak to bardzo rzadka praktyka. Zazwyczaj płace pozostają tajemnicą i ciężko określić, ile powinno się zarabiać na danym stanowisku. Niektóre portale z ofertami pracy prowadzą jednak różne statystyki i dzięki temu można zorientować się o średniej płacy w danym zawodzie. Jeżeli po przeanalizowaniu średnich płac wyjdzie, że zarabiasz zbyt mało to znak, że pora zmienić pracę.

kiedy zmienić pracodawcę

Masz inne przekonania niż reprezentuje firma

Całkowite przeciwieństwa w przekonaniach mogą stać się jedna z największych przeszkód kontynuowania pracy. Często zwalniamy się, ponieważ wizja prowadzonych przez nas działań nie odpowiada wizji czy zasadom firmy – np. w pracach związanych z marketingiem sposób prowadzenia kampanii reklamowych może stać się przyczyną rozstania z zajmowanym stanowiskiem. W końcu nikt nie chce robić tego, co uważa za kompletnie nieodpowiednie, zbędne lub bezsensowne. Przykładem może być również produkcja, gdzie wytwarzane są produkty bardzo niskiej jakości, jednak są sprzedawane, jako bardzo dobre lub ekskluzywne – sprzedawca takich rzeczy po pewnym czasie musi czuć się zmęczony ciągłym udawaniem i zachwalaniem produktu. Problemem może być także nieumiejętność sprzedaży produktu, w który się nie wierzy. W tej kategorii znajdują się również problemy z przyjęciem zasad czy wartości firmy. Jeżeli pracownikowi nie jest z nimi po drodze, powinien on zmienić pracę na inną.

Problemy ze współpracownikami lub szefem

Dobre kontakty w pracy to podstawa sukcesu, jeśli nie rozmawiasz z kolegami z pracy, nie lubisz ich lub nawet swojego szefa, to ciężko będzie Ci utrzymać się w pracy przez dłuższy czas. Będziesz coraz bardziej zmęczona przebywaniem w środowisku, które jest niekomfortowe. W miejscu pracy przebywamy przez sporą część dnia, dlatego nie warto zmuszać się do przebywania w miejscu, które nie pozwala na rozwój normalnych relacji. W takim wypadku najlepszym rozwiązaniem jest szukanie nowej pracy.

kiedy warto zmienic prace

Nie rozwijasz się

Ciągle zajmujesz to samo stanowisko i wykonujesz te same zadania, nie dowiadujesz się żadnych nowych rzeczy, a na szkoleniu byłaś ostatni raz podczas studiów – masz pracę, która nie rozwija. Jeśli tak dalej pójdzie, to ciągle będziesz stać w tym samym miejscu i nie zdobędziesz nowych umiejętności, które pozwalają na szersze spojrzenie na zadania wykonywane w firmie. Podczas gdy znajomi będą zajmować coraz ważniejsze stanowiska, Ty będziesz tkwić przy tych samych zadaniach i w końcu twoje miejsce zajmie ktoś nowy z większą wiedzą. I to prowadzi nas do kolejnego punktu…

Brak awansów wewnętrznych

Jeśli firma nie rekrutuje na wyższe stanowiska z pracowników, których już ma – oznacza to, że pracownik jest tu raczej mało ważny i równie łatwo go zwolnić i wymienić na nowego. To jeszcze jeden znak, że pora na zmianę pracodawcy.

Networking, na czym polega i jak z niego korzystać?

0

Networking wydaje się być „tworem” naszych czasów. Angielskojęzyczna nazwa nietłumaczona zwykle na język polski nadaje jej światowości i zagadkowości, szczególnie dla osób, które nie miały styczności z językiem angielskim i nie znają genezy słowa. Tymczasem, gdy spojrzymy na definicję networkingu zrozumiemy, że tylko nazwa wydaje się być nowoczesna, natomiast sama istota zjawiska sięga już bardzo odległych stuleci. Przyjrzyjmy się zatem z bliska korzyściom płynącym z wstąpienia w szeregi sieci biznesowych znajomości. Zobacz czym jest networking i jak z niego korzystać w życiu zawodowym.

Na czym polega networking?

Najprościej rzecz ujmując, networking polega na tworzeniu i pielęgnowaniu znajomości w branży biznesowej. Sieć takich „przyjaciół” pomaga sobie nawzajem w prowadzeniu interesów, poleca naszą działalność innym firmom, dzięki czemu zdobywamy nowych klientów czy pracodawców. Jedną z najpopularniejszych form poznawania znajomych do swojej sieci jest uczestnictwo w targach branżowych. Targi potrafią trwać kilka dni, podczas których firma prezentuje swoje najnowsze osiągnięcia, ale przede wszystkim podtrzymuje relacje z zaprzyjaźnionymi przedsiębiorstwami np. poprzez poczęstunek, wspólne obiady czy wieczorne imprezy towarzyszące.

czym jest networking

Jak korzystać z networkingu?

Istotą networkingu jest nawiązywanie kontaktów z ludźmi, więc bardzo ważne są relacje na żywo, twarzą w twarz. Maile i telefony to za mało, aby podtrzymać satysfakcjonującą znajomość. Należy pamiętać, że aby coś otrzymać, na początku warto podarować coś od siebie. Nie muszą to być absolutnie korzyści materialne. Networking to raczej polecanie naszej działalności przez innych komuś, komu przydadzą się nasze produkty lub pomysły. W biznesie myślenie tylko o sobie nie zaprowadzi nas daleko. Długofalowe efekty zdecydowanie lepiej osiąga się myśląc o innych. A to wszystko w myśl słynnej zasady: „Sam zajdziesz szybciej, ale z przyjaciółmi dojdziesz dalej”.

Networking to również sztuka poznawania i pielęgnowania znajomości z wartościowymi dla naszego przedsiębiorstwa ludźmi. Takimi, którzy faktycznie są w stanie wnieść korzyści do prowadzonego przez nas biznesu i dla których nasz czas, produkty czy pomysły to także korzyść. Tutaj koniecznie musimy kierować się radą „Nie ilość, ale jakość”.

Należy pamiętać, że poprawnie prowadzony networking wymaga sporo czasu. Nie dziwmy się zatem, że są w firmie osoby, które stale jeżdżą na delegacje i podtrzymują znajomości oraz dobre relacje z klientami. To nie jest tak prosta sprawa, jakby mogło się pozornie wydawać. Przede wszystkim taka osoba powinna mieć prezencje, charyzmę i umiejętność wysłuchania drugiej strony, aby bez problemu zaskarbiać sobie i firmie sympatię.

Networking w internecie

Warto również pamiętać, ze w dobie cyfryzacji i coraz większego wpływu na nasze życie mediów społecznościowych networking przenosi się też do sieci. Portale takiej jak Facebook czy LinkedIn ułatwiają pozyskiwanie nowych kontaktów biznesowych oraz uczestnictwu w branżowych dyskusjach bez wychodzenia z domu czy z biura. Jak twierdzą specjaliści internetowy networking zyskuje coraz większą popularność i cieszy się taka sama efektywnością jak ten na żywo.

Nie bójmy się również należenia do czyjejś sieci znajomości, nie musimy przecież stale znajdować się w centrum. Networking przynosi nam sporo korzyści, nie wszystkie są widoczne od razu, na niektóre możemy czekać nawet kilka lat, ale zwykle to się po prostu opłaca.

 

Co pomaga w rozwoju osobistym?

0
o czym pamietac czy rozwoju osobistym

Rozwój osobisty nie posiada jednej definicji. Dla każdego oznacza coś innego. Może wyrażać się poprzez zdobywanie doświadczeń, umiejętności czy kompetencji. Rozwój osobisty może dotyczy zarówno sfery zawodowej, jak i prywatnej. Zawsze jednak dąży do jednego – lepszego poznania samego siebie i samodoskonalenia. Chcąc do tego dążyć, trzeba jednak wykazać się dużą samodyscypliną i zaangażowaniem. Sprawdź, co pomaga w rozwoju osobistym.

Rozwój osobisty w sferze zawodowej

Rozwój osobisty na poziomie zawodowym to pokonywanie i wspinanie się po szczeblach kariery. Opiera się on nabywaniu nowych umiejętności, kompetencji i sprawności. Wiąże się również z odkrywaniem swojej zawodowej tożsamości, która pomaga w realizacji wcześniej wytyczonych celów zawodowych.

czym jest rozwoj osobisty

Rozwój osobisty w sferze prywatnej

O rozwoju osobistym można również mówić na poziomie życia prywatnego. Opiera się on na odkrywaniu samego siebie, swoich mocnych i słabych stron oraz odnajdywaniu swojego miejsca na świecie. Wiele osób przez rozwój osobisty w sferze prywatnej rozumie również filozoficzne rozważania na temat tego, czym jest świat i człowiek oraz szukanie swojej misji i celu życia.

Co pomaga w rozwoju osobistym na poziomie zawodowym?

Najłatwiej o rozwoju osobistym mówić w odniesieniu do różnego rodzaju warsztatów z tego tematu i coachingów. Można tu wyróżnić coaching biznesowy, który wspiera przedsiębiorców w rozwoju ich biznesów oraz coaching  personalny, który nastawiony jest na rozbudowę sfery wewnętrznej człowieka. Ten pierwszy kierowany jest głównie do właścicieli i managerów przedsiębiorstw, często uczestniczą w nim również osoby, które dopiero chcą otworzyć własny biznes. Wśród narzędzi wspierających rozwój osobisty można także wyróżnić coaching zawodowy, które jest ściśle związany z rozwojem kariery i skierowany nie tylko do osób zajmujących wysokie stanowiska.

Rozwój osobisty a postawa wobec świata

W rozwoju osobistym bardzo duże znaczenie ma to, jak podchodzi się do otaczającego nas świata oraz problemów, jakie się napotyka na swojej drodze zawodowej. Najczęściej do kłopotów człowiek podchodzi w sposób negatywny. Tymczasem specjaliści ds. rozwoju osobistego powiadają, że nastawienie to jest jednym z podstawowych błędów. W rozwoju osobistym pomaga bowiem podejście pozytywne oraz nastawienie na rozwiązanie problemów. Ludzie sukcesu traktują je, jako coś, dzięki czemu można się rozwijać i przyswajać nową wiedzę. Co więcej, ważne jest szukanie i skupianiu się na przyczynach, które doprowadziły do problemu, a nie na odnalezieniu winnych.

Możesz wszystko!

Powyższe zdanie brzmi jak z amerykańskiego poradnika o tym, jak żyć, jednak w rozwoju osobistym podejście do wyzwań jest bardzo ważne. Stwierdzenia: to jest niemożliwe, to się nie uda, a nawet jeśli to – sprawiają, że wzrastanie i odkrywanie nowych możliwości jest niemożliwe. Dlatego w rozwoju osobistym pomocne jest skupienie się na tym, co możliwe i poszukiwanie nowych perspektyw, czyli jednym słowem sprawdza się otwartość.

Jasna wizja sukcesu

Aby móc mówić o rozwoju osobistym na poziomie zawodowym, należy również jasno określić, co chce się osiągnąć. Wizja sukces jest jednym z kluczowych elementów powodzenia. Dlatego, jeśli chcesz mówić o rozwoju osobistym, dowiedz się najpierw, co chcesz dzięki niemu osiągnąć.

 

Kiedy opłaca się założyć własną firmę?

0
kiedy zalozyc wlasna firme

Decyzja o założeniu własnej firmy jest jednym z tych trudniejszych życiowych wyborów. Osoby, które myślą o przejściu na swoje, boją się czy sobie poradzą i czy firma nie splajtuje po kilku miesiącach działalności. Strach ten sprawia, że wiele osób rezygnuje lub odkłada marzenia o własnym biznesie. Zdarzają się jednak sytuacje, że takie obawy są nieuzasadnione co więcej, założenie własnej działalności gospodarcze jest wymuszone przez obowiązujące w Polsce przepisy prawa. Zobacz, kiedy opłaca się założyć własną firmę.

Kiedy prawo nas zobowiązuje

Każda osoba, która chce sprzedawać towary lub usługi przez dłuższy czas w sposób zorganizowany i profesjonalny jest zobowiązana do zarejestrowania działalności gospodarczej.  Jeżeli będzie ona podejmować działania bez formalnego otwarcia firmy, narażona jest na sankcje karne, w tym te finansowe.  Jako nielegalna firma może być przez urzędników poczytana długotrwała sprzedaż ubrań (nawet używanych) czy wykonywanie usług remontowych (nawet dla znajomych i rodziny).

Kiedy opłaca się założyć własną firmę?

Przez zarejestrowaniem własnej firmy w urzędzie trzeba jednak zastanowić się, czy to działanie będzie opłacalne. Najlepiej skontaktować się w tym celu z księgową lub kancelarią podatkową, która pomoże ustalić, jaka forma opodatkowania działalności będzie najkorzystniejsza oraz wyliczyć, jaki zysk zostanie właścicielowi po opłaceniu wszystkich podatków i składek.

jak zalozyc wlasna firme

Przed udaniem się na spotkanie koniecznie trzeba zrobić wstępny plan finansowy, który będzie mówił o tym, na jakie zarobki możemy liczyć.  Jeżeli okaże się, że przewidywany zysk jest wyższy niż z pracy na etacie lub równoważ się, warto zdecydować się na otwarcie firmy. Dzięki temu będzie można rozpocząć współpracę z większą ilością przedsiębiorstw, uzyskać dofinansowanie oraz wrzucić sobie w koszty firmy część wydatków związanych z wykonywaniem pracy.

Przed otwarciem firmy…

Zanim rzuci się etat i rozpocznie pracę na swoim, warto jednak odpowiednio przygotować się do tego kroku. Podstawą jest opracowanie biznes planu oraz budżetu przedsięwzięcia, przetestowanie produktu lub usługi, opracowanie procesu dystrybucji. Osoby, które mają taką możliwości, powinny na początku łączyć pracę na etacie z własną firmą. Pozwoli to sprawdzić, czy biznes będzie przynosił przychód oraz zagwarantuje, że ze stałej pensji będzie można inwestować w jego rozwój. Osoby posiadające własną firmę mogą również przejść na model zatrudnienia w oparciu o samozatrudnienie. Dzięki temu w powolnym, ale systematycznym tempie będą mogły rozwijać biznes i budować bazę klientów, którzy pozwolą na utrzymanie się po całkowitej rezygnacji z etatu.

czy oplaca sie zakaldac firme

Warto także pamiętać, że własna firma to ciężka praca, dużo poświęconego jej czasu i zaangażowania. Osoby, które chcą ją założyć skuszone wizją łatwych pieniędzy i mnóstwa wolnego czasu, powinny gruntownie przemyśleć swoją decyzję. Taka beztroska może skończyć się rozczarowaniem i straceniem większości oszczędności. Specjaliści radzą, aby otwarcia własnej firmy nie traktować jako ucieczki od nudnej i stresującej pracy, wymagającego szefa czy porannego wstawania.

 

Jak wybrać ścieżkę kariery?

0
ak budowac sciezke kariery

Wybór ścieżki kariery to jeden z tych z serii najważniejszych w życiu. Najlepiej byłoby, aby  przyszły zawód, a co za tym idzie i ścieżka zawodowa były tożsame z wykształceniem i zdobytą edukacją. Niestety często tak nie jest.  Coraz częściej można zaobserwować, że praca zarobkowa ma mało wspólnego z kierunkiem studiów czy też z planami przed nimi. Nie zawsze jednak tak musi być.  Wielu osobom udaje się połączyć wykształcenie i pasje ze ścieżką kariery. Aby to jednak zrobić, należy być nie tylko konsekwentnym, ale i dobrze przemyśleć wybór ścieżki kariery. Jak to zrobić? Zobaczcie sami!

Testy predyspozycji zawodowych

Jeżeli nie wiesz, co chcesz robić w życiu i intensywnie zastanawiasz się jaka praca byłaby dla ciebie odpowiednia, na początek możesz sięgnąć po testy predyspozycji zawodowych. Są to testy psychologiczne, które zbadają twoją osobowość i powiedzą jakie zawody są ci najbliższe. Testy predyspozycji zawodowych można zrobić w Internecie lub też na spotkaniu z doradcą zawodowym. Polecanym przez specjalistów i wartym uwagi jest test MBTI, opracowany przez amerykańskich psychologów. Skupia się on na dominujących cech jednostki, które są przyporządkowywane do 16 typów osobowości występujących w danym społeczeństwie. Ważne, aby ich wyników nie traktować zero jedynkowo.

testy predyspozycji zawodowych

Próbuj różnych prac

Same testy predyspozycji zawodowych to jednak tylko teoria. Przy wyborze ścieżki zawodowej warto również postawić na praktykę. Specjaliści polecają, aby korzystać z różnych doświadczeń i eksperymentować. W tym celu warto przez kilka miesięcy pracować w różnych miejscach, na różnych stanowiskach i w różnych branżach. Dzięki temu będzie się miało okazję dowiedzieć co, tak naprawdę sprawia przyjemność w pracy i dzięki czemu czujemy się spełnienie. Takie doświadczenie pozwolą również dowiedzieć się jakich pracodawców powinno się poszukiwać. W tych poszukiwaniach trzeba być jednak świadomym i konsekwentnym pomoże w tym jasno określony cel.

Cel kariery zawodowej

Budując ścieżkę kariery, warto określić sobie cel, do którego się zmierza. Celem jest to, w jakiej sytuacji chce się być za X lat. Realizacja tego celu powinno się rozłożyć na etapy, które będą starannie zaplanowane. W swoich planach warto uwzględnić jakie umiejętności będą potrzebne do osiągnięcia celu oraz jakie wyrzeczenia będzie trzeba ponieść.  W budowaniu celu kariery zawodowej pomoże uzupełnienie zdań: moje marzenia to/chcę osiągnąć/chcę być; moje wartości to/moje pasje to/ moje inspiracje to.

jak wybrac przyszly zawod

Mocne strony i zalety

Wybór ścieżki kariery powinien się opierać także na jasnym określeniu swoich mocnych stron oraz kwalifikacji i kompetencji, które już się posiada. Jeżeli nie umie się ich samodzielnie określić, o radę dobrze jest spytać innych – znajomych, rodzinę czy przyjaciół.

Etapu kariery zawodowej

W wyborze ścieżki zawodowej należy również pamiętać, że nie od razu Kraków zbudowano. Pierwsza praca będzie tą, która dopiero nauczy nas poruszać się po rynku pracy i w zawiłym świecie biznesu, nie od razu musi ona przynosić duże pieniądze i być tym wymarzonym stanowiskiem. Eksperci ds. planowania kariery podpowiadają, że pierwsza faza  – czyli zdobywanie doświadczeń i kształtowanie się wizji przyszłości trwa do około 35 roku życia. Potem następuje dopiero czas na pierwsze podsumowania i konfrontacje z założonymi celami.

 

Błędy początkujących przedsiębiorców

0
jakie bledy popelniaja przedsiebiorcy

Początki prowadzenia biznesu są trudne. Nie znajomość przepisów, rynku, i narzędzi powalających efektywnie zarządzać firmą sprawiaj, że właściciele firm popełniają wiele błędów. Przed niektórymi z nich da się jednak ustrzec. Aby ich uniknąć, konieczne jest jednak odpowiednie przygotowanie się do założenia własnej działalności gospodarczej. Wiedzę oraz przestrogi można również czerpać z case study przedsiębiorców, którzy trudne początki mają już za sobą. Zobacz listę błędów najczęściej popełnianych przez młodych przedsiębiorców.

Brak planu

Wielu młodych przedsiębiorców zakłada firmę w myśl zasady: jakoś to będzie. Brak planu sprawia, że nie wiedzą, co tak naprawdę chcą osiągnąć, jakimi narzędziami i jaki jest główny kierunek ich rozwoju. Brak planu działa sprawia również, że nie wiadomo, w jakim czasie mają być osiągnięte pierwsze efekty. Wszystko to sprawia, że w działania przedsiębiorcy wkrada się chaos i bałagan. Co chwilowa zmiana koncepcji i imanie się różnych narzędzi, sprawia, że firma nie tylko się nie rozwija, ale i cofa się. Dlatego, jeśli nie chcesz popełnić tego błędu, przed rozpoczęciem działalności gospodarczej koniecznie opracuj biznesplan.

jaki bledow nie popelniec

Brak funduszy

Jednym z najczęściej popełnianych błędów przez młodych przedsiębiorców jest brak funduszy na rozruch firmy. Początki bywają trudne i wiele kosztują. Konieczne jest zrobienie strony www, wynajmem biura, opracowanie umów dla kontrahentów, promocja itd. – wszystko to wiąże się z kosztami. Młodzi przedsiębiorcy starają się podejść jednak to tych zagadnień po kosztach, a wszystko to przez brak oszczędności i funduszy na tego typu działania. Przedsiębiorcy, którzy chcą się ustrzec tego błędu, powinni opracować budżet działalności i sprawdzić, czy stan ich konta pozwala na otworzenie biznesu i inwestowanie w niego przez kilka pierwszych miesięcy.

Brak marketingu

Brak promocji i reklamy wiąże się z barkiem klientów. Natomiast brak klientów wiąże się z brakiem zysków. Niestety wielu młodych przedsiębiorców starając się oszczędzać, odpuszcza sobie marketing lub też zajmuje się nim na pół gwizdka. Warto pamiętać, że inwestując w złej jakości stronę internetową, nieprofesjonalnie wykonane ulotki czy katalogi lub prowadząc profil w mediach społecznościowy w niewłaściwy sposób, można zrobić sobie więcej szkody niż pożytku.

Przypadkowy wybór firm outsourcingowych

Młodzi przedsiębiorcy, którzy decydują się część zadań wydelegować na zewnątrz zazwyczaj nie do końca wiedzą, jakimi względami się kierować przy wyborze firm outsourcingowych. Kończy się to frustracją i problemami związanymi np. z rozliczaniem firmy (w przypadku księgowej) lub nieodpowiednim prowadzeniem działań.

najczestsze bledy przedsiebiorcow

Jednocześnie dużym błędem początkujących przedsiębiorców jest poleganie tylko na sobie. Właściciel firmy powinien skupić się na tych zadaniach, w których jest najlepszy, a reszta zlecić specjalistom. Dzięki temu będzie mógł efektywnie zarządzać przedsiębiorstwem.

Próba bycia idealnym

Wielu początkujących przedsiębiorców to perfekcjoniści. Chcą, aby ich produkt był idealny i doskonały. A tym samych hamują i opóźniają jego wejście na rynek. Warto pamiętać, że zawsze będzie coś do udoskonalenia, dlatego nie warto oczekiwać stworzenia tego idealnego. Produkty czy usługi powinny być dopracowane, ale nie muszą być perfekcyjne. To, czego im brakuje i tak zweryfikuje rynek. Ten błąd początkujących przedsiębiorców może prowadzić do tego, że środki na rozruch się skończą, a projekt nadal nie będzie gotowy i wdrożony na rynek.

Brak grupy docelowej

Częstym błędem młodych przedsiębiorców jest to, iż uważają oni, że ich produkt jest dobry dla wszystkich i każdemu się spodoba. W praktyce nigdy tak nie jest, na potwierdzenie tego można przytoczyć znane porzekadło: jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Nawet jeśli zamierza się zainteresować w produkt czy usługę uniwersalną, dobrze jest zawęzić grupę docelową. Może ona obejmować tylko płeć, wiek lub miejscowość głównych odbiorców. Dopiero wraz z rozwojem biznesu warto ją poszerzać. Określenie grupy docelowej pozwoli również na odpowiednie kierowanie reklam i promocji.

Początkujący przedsiębiorcy mogą i popełniają wiele błędów. Taki jest ich przywilej, jako śnieżynek w biznesie. Muszą oni pamiętać, że wszystkich błędów nigdy się nie ustrzegą, a także wiedzieć, jak wyciągać wnioski z tych popełnionych.

 

Jak znaleźć prace bez doświadczenia zawodowego?

0
jak napisac pierwsze cv

Brak doświadczenia zawodowego to jedna z głównych bolączek kandydatów. Cierpią na nią szczególnie ci, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z rynkiem pracy. Ten brak postrzegają często jako swój największy minus i boją się czy pracodawcy będą zainteresowani pracownikiem bez doświadczenia zawodowego. Należy jednak pamiętać, że każdy kiedyś zaczynał, a kluczem do znalezienia pracy bez doświadczenia, jest odpowiednie zaprezentowanie siebie.

CV osoby bez doświadczenia zawodowego

Jeżeli nigdzie wcześniej się nie pracowało, w CV pole doświadczenie będzie puste. Wielu kandydatów martwi się, że to już na wstępie przekreśli ich szanse na zainteresowanie pracodawcy. Tymczasem jak przekonują specjaliści ds. rekrutacji, wcale tak nie musi być. Konieczne jest jednak przygotowanie profesjonalnego  CV. Najważniejsze informacje w CV osoby bez doświadczenia to: imię i nazwisko, zdjęcie, podsumowanie zawodowe, umiejętności i języki obce. Sekcje te powinny się wyróżniać i od razu wpadać w oko, dzięki czemu pracodawca od razu zauważy mocne strony kandydata.

jak szukac pracy bez doswiadczenia zawodowego

Jak szukać pracy bez doświadczenia?

Najmocniejszym punktem resume osoby bez doświadczenia powinno być podsumowanie zawodowe.  Warto w nim jasno określić  czym się aktualnie zajmuje (np. jestem studentem, skończyłem szkole policealna itd.) przedstawić, jakie ma się zainteresowania zawodowe oraz swoje motywacje.  Odpowiednio przygotowana notka sprawi, że pracodawca zainteresuje się nawet osobą bez doświadczenia. Dobrze jest te kilka zdań przygotować indywidualnie do każdej firmy, a nie wysłać szablonowej wypowiedzi.

Znajomość języków obcych na rynku pracy

Znajomość języków obcych to dziś jedna z tych umiejętności, która jest najwyżej oceniana przez pracodawców. Jeśli znasz jakiś język w stopniu umożliwiającym swobodną komunikację, poszukiwania pracy będą o wiele łatwiejsze. Wielu pracodawców poszukuje kandydatów bez doświadczenia, ale ze znajomością języka obcego. Takich ofert można szukać np. na niższych stanowiskach w korporacjach.

Postaw na praktykę

W pierwszym CV warto zaznaczyć umiejętności praktyczne, które się posiada. Mogły być one nabyte podczas staży, praktyk czy wolontariatu studenckiego lub też zdobyte poprzez kursy i szkolenia. Warto wymienić je wszystkie, nawet te, które na pierwszy rzut oka wydają ci się nic nieznaczące. Umiejętności, jakie możesz wpisać to np.: obsługa komputera, urządzeń biurowych, wyszukiwanie informacji w sieci itd.

jak szukac pierwszej pracy

Praktyki, staże, szkolenia – czyli aktywność studencka

Jeżeli w czasie studiów uczestniczyło się w praktykach, stażach czy innych formach samorozwoju powinny być one uwzględnione w CV osób poszukujących pierwszej pracy. Pracodawca otrzyma wtedy jasny sygnał, że jest się  pro aktywnym i otwartym na naukę. W pierwszym CV warto też wspomnieć o wolontariatach studenckich czy innej aktywności np. organizacji konferencji studenckich, uczestnictwie w kołach naukowych, pełnieniu funkcji starosty roku itd.

Umiejętności miękki na rynku pracy

Na dzisiejszym roku pracy oprócz doświadczenia i umiejętności twardych liczą się tez kompetencje miękkie. Trzeba więc zastanowić się, jaką  jest się osobą  i wymień te cechy, które cię charakteryzują. Może to być np. kreatywność, umiejętność działania w stresowych sytuacjach czy skrupulatność – wymienione cechy dobrze jest poprzeć przykładami np. z uczelnianego życia.

Szukając pierwszej pracy, trzeba też pamiętać, że ma być ona startem w dorosłe życie. Nie ma co od razu mieć wysokich oczekiwań i liczyć na posadę managera (takie historie zdarzają się tylko w filmach). Zadaniem osoby bez doświadczenia zawodowego powinno być znalezienie takiej pracy, która będzie odpowiadać celom, kto chce się osiągnąć na rynku pracy.

 

Praca na kontrakcie zagranicznym. Jak pracuje się w oparciu o umowę z przedsiębiorcą zagranicznym?

0
umowa o prace z zagraniczna firma

Coraz więcej zagranicznych firm decyduje się na umieszczenie swoich oddziałów lub siedzib na terenie Polski. Otwarcie biura nad Wisłą wiąże się z tym, że do pracy zatrudniani są  również polscy pracownicy. Otrzymują oni propozycje pracy w oparciu o zagraniczny kontrakt. W praktyce oznacza to, że są zatrudnieni na umowie o pracę tylko, że na podstawie przepisów państwa, w którym zarejestrowana jest firma. Rozwiązanie to budzi obawy wielu kandydatów, którzy dostali do podpisania  kontrakt zagraniczny. Zobacz czy słusznie.

Zatrudnienie w oparciu o zagraniczną umowę o pracę budzi obawy wielu osób. Boją się one konsekwencji, jakie mogą wynikać z podpisania takiego dokumentu. Jednak praca na zagranicznym kontrakcie jest coraz powszechniejszą formą zatrudnienia w Polsce. Zanim jednak popisze się dokumenty przygotowane przez pracodawcę, należy sprawdzić kilka kwestii.

Zapisy umowy o pracę na kontrakcie zagranicznym

Artykuł 8  ustawy o języku polskim jasno określa, że umowa o pracę, a także inne dokumenty związane ze stosunkiem pracy muszą być w języku polskim niezależnie od tego, w jakim kraju podwładny będzie wykonywał swoje obowiązki. Prawo dopuszczę opracowanie również umowy i pozostałych dokumentów w języku obcym, ale pracodawca musi mieć świadomość, że w przypadku sporu na tle wykonywania umowy podstawą wykładni wszystkich dokumentów będzie wersja polska. Jeżeli przy podpisywaniu dokumentów zagraniczny pracodawca przedstawi ci umowę w języku innym niż polski, masz prawo żądać wersji w rodzimym języku.

umowa o prace z brytujska firma

Umowa o  pracę w myśl przepisów praca

Bardzo często umowy o pracę z zagranicznymi pracodawcami opatrzone są zapisami mówiącymi, że wszelkie spory oraz zobowiązania wynikające ze stosunku pracy będą rozwiązywane w myśl prawa kraju, w którym zarejestrowana jest działalność. Taki zapis nie jest niezgodny z prawem, jednak nie jest zbyt korzystny dla pracownika. Wynika to z prostej przyczyny – niemal na pewno nie znasz prawa pracy obowiązującego w Wielkiej Brytanii, Niemczech czy Hiszpanii. Oznacza to, że decydując się na podpisanie takiej umowy, tak naprawdę nie wiesz, jakich obowiązkowe się podejmujesz. Najlepszym rozwiązaniem jest więc poproszeni o wpisanie do umowy, że będzie opierała się o polskie prawo, ewentualnie jeśli bardzo ci zależy na pracy (i nie jest to możliwe) zasięgnięcie porady prawnika specjalizującego się w prawie pracy danego kraju. Wyjściem pośrednim (choć nie najbezpieczniejszym) jest poproszenie  szczegółowe rozpisanie w umowie twoich praw i obowiązków.

Umowa o prace z zagranicznym pracodawca a składki i podatki

Zagraniczny przedsiębiorca, który prowadzi na terytorium Polski działalność poprzez stałe przedstawicielstwo, zobowiązany jest do rejestracji w polskim Urzędzie Skarbowym i ZUS. Rejestracja ta sprawia, że wszystkie podatki i składki za pracownika zatrudnionego na zagranicznym kontrakcie są odprowadzane do polskich instytucji.

czy jest kntrakt zagroniczny

Jeśli okaże się, że firma nie prowadzi działalności na terenie Polski, sytuacja jest bardziej skomplikowana. Pierwszym rozwiązaniem jest to, że twoje składki i podatki będą odprowadzane do urzędów właściwych pracodawcy (czyli zlokalizowanych na terenie państwa, w którym przedsiębiorstwo posiada siedzibę). W tym wypadku trzeba liczyć się z tym, że np. nie będzie ci przysługiwać opieka zdrowotna z NFZ, a części twojej emerytury będzie np. ta angielska. Sytuacja w zakresie opieki zdrowotnej najczęściej rozwiązywana jest wykupieniem przez przedsiębiorstwo prywatnej opieki medycznej dla pracowników w Polsce.

Drugim rozwiązaniem tej sytuacji jest przejęcie przez pracownika obowiązków płatnika w Urzędzie Skarbowym oraz ZUS-ie. Wtedy to pracodawca wypłaca co miesiąc pensję brutto, a pracownik samodzielnie dokonuje płatności do Urzędu Skarbowego oraz ZUS. Od uzyskanej kwoty musi również odliczyć sobie 18% podatku na całości swojego dochodu. To rozwiązanie wiąże się jednak z tym, że należy poświęcić swój czas na dokonywanie rozliczeń podatkowych.

 

Jak negocjować wynagrodzenie na rozmowie kwalifikacyjnej?

0
jak negocjowac wynagrodzenie na rozmowie o prace

Niemal podczas każdej rozmowy kwalifikacyjnej pada pytanie o wysokość oczekiwanych zarobków. Wiele osób uważa je za najtrudniejsze pytanie w procesie rekrutacji.  Skrępowanie nie pozwala im podać kwoty, której oczekują, a nawet jeśli już ją podają, to robią to niechętnie, bojąc się, że przyszły pracodawca uzna ją za zbyt wysoką. Jednak tylko jasne powiedzenie o swoich oczekiwaniach sprawi, że ma się szansę na zdobycie satysfakcjonującego wynagrodzenia, które będzie odpowiadać zaangażowaniu w pracę oraz będzie odzwierciedleniem wiedzy i umiejętności. Zobacz, jak negocjować wynagrodzenie na rozmowie kwalifikacyjnej.

Proszę powiedzieć, ile chce Pan/Pani zarabiać?

Jest niemal w 100% pewnie, że takie pytanie otrzyma się na rozmowie kwalifikacyjnej, dlatego do odpowiedzi na nie warto przygotować się zawczasu. Po pierwsze przed udaniem się na spotkanie z rekruterem – sprawdź, jak jest średnia wysokość wynagrodzenia na podobnym/ takim samym stanowisku w przedsiębiorstwach w twoim regionie. Po drugie policz, jakie są twoje miesięczne wydatki na koszty stałe (czynsz za mieszkanie, telefon, dojazdy itp.) i dolicz do nich odpowiednią kwotę na wyżywienie i oszczędności. Tym sposobem otrzymasz kwotę, którą możesz podać na rozmowie kwalifikacyjnej.

jak odpwoedziec na pytanie ile sie chce zarabiac

Ustalenie wysokości pensji to negocjacje

Pamiętaj, że ustalanie wysokości pensji jest procesem negocjacji biznesowych. Dlatego też zadbaj o to, aby twoja pozycja nie była z gruntu przegrana. Podawaj zawsze nieco zawyżoną kwotę, dzięki temu w trakcie procesu negocjacyjnego będziesz miał z czego zrezygnować. Dobrym rozwiązaniem jest też określenie przyszłej pensji za pomocą widełek. W czasie rozmowy o finansach nie ulegaj także emocja, bądź opanowany i spokojny.

Negocjacje wynagrodzenia na rozmowie rekrutacyjnej

Wiele firm nie ma ustalonego budżetu na pracownika, szczególnie w przypadku wyższych stanowisk – oznacza to, że twoja pensja uzależniona jest od twoich umiejętności negocjacyjnych. Ustalając wynagrodzenie na rozmowie kwalifikacyjnej, uargumentuj więc dlaczego chcesz zarabiać określoną sumę. Najlepszymi argumentami są te oparte na doświadczeniu, umiejętnościach i zagazowania w pracę. Tym sposobem przekonasz pracodawcę, że nie zmarnuje on pieniędzy zainwestowanych w ciebie. Absolutnie nie posiłkuj się zdaniami typu: w poprzedniej pracy zarabiali XYZ i teraz też chce tyle lub więcej, czy też mam kredyt, małe dziecko i wysoki czynsz więc muszę zarabiać XYZ – to nie są argumenty, które trafia do przedsiębiorcy.

jak negocjowac wynagrodzenie eudforum.pl

Kiedy pracodawca oferuje za mało?

Jeżeli negocjacje wynagrodzenie na rozmowie kwalifikacyjnej nie idą po twojej myśli i oferowana kwota cię nie zadowala, nie warto zamykać sobie furtki (o ile praca wydaje ci się ciekawa). Dobrym pomysłem jest dopytanie rekrutera o dodatkowe benefity do pensji np. możliwość sfinansowania studiów podyplomowych lub szkoleń, pakiet socjalny, zwrot kosztów paliwa itd. Być może po przeliczeniu okaże się, że część z takich benefity ma dla ciebie większą wartość niż wyższe wynagrodzenie pieniężne.

Ustal szczegóły wynagrodzenia

Negocjując pensję na rozmowie rekrutacyjnej, doprecyzuj za co dokładnie, będzie ona wypłacana.  Wysokość wynagrodzenia powinna być uzależniona od czasu pracy oraz obowiązków. Nie zapominaj również o niemyleniu pojąć wynagrodzenia brutto i netto. To, które otrzymujesz na tzw. rękę to wynagrodzenie netto, jest ono zazwyczaj niższe niż wysokość pensji brutto.

 

ZOBACZ TEŻ