Praca w oparciu o samozatrudnienie

0
Praca w oparciu o samozatrudnienie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw oferuje możliwość współpracy w oparciu o samozatrudnienie. Niektóre firmy opierają się tylko na tym modelu współpracy. Wielu kandydatów ma duże obawy co do pracy w oparciu o samozatrudnienie. Niektóre z nich są słuszne i uzasadnione. Dlatego też, zanim zdecyduje się podpisać umowę i założyć własną firmę konieczne jest przeanalizowanie czy takie rozwiązanie jest opłacalne. Zobacz, na czym polega praca w oparciu o samozatrudnienie.

Praca w oparciu o samozatrudnienie a dodatkowe koszty finansowe

Decydując się na założenie własnej działalności gospodarczej i pracę w oparciu o samozatrudnieniu musisz liczyć się z większymi kosztami, jakie będziesz musiał ponosić oraz z czasem, jakie trzeba poświecić na prowadzenie firmy. Pracownik zatrudniony w oparciu o samozatrudnienie samodzielnie musi odprowadzać podatki i prowadzić rozliczenia księgowe. Ma to swoje dobre i złe strony. Do tych ostatnich należy to, że sporządzanie i pilnowanie dokumentacji księgowej zajmuje sporo czasu, może też być kosztowne, jeżeli kwestie księgowe zdecyduje się powierzyć firmie zewnętrznej. Plusem takiego rozwiązania jest to, że od swojego przychodu (czyli wynagrodzenia) można odjąć koszty prowadzenia działalności gospodarczej, takie jak wysoki na ZUS, podatki czy księgowość.

samozatrudnienie jak pracować na walsny rachunek

Samozatrudnienie a podatki

Praca w oparciu o samozatrudnienie wiąże się z opłacaniem podatków, takich samych, jakie obowiązują wszystkie inne przedsiębiorstwa. Oznacza to, że do poszczególnych urzędów trzeba odprowadzać składki ZUS, podatek dochodowy w wysokości 18% oraz podatek VAT (jeśli jest się VAT-owcem). Przed podjęciem samozatrudnienia konieczne trzeba więc sprawdzić, czy zaproponowane przez potencjalnego pracodawcę wynagrodzenie będzie pokrywać te zobowiązania. Z reguły praca w oparciu o samozatrudnienie opłaca się przy wysokich zarobkach, powyżej 5000 zł. Niższy dochód może sprawić, że korzyści z tego będą minimalne.

Samozatrudnienie, czyli możliwość dorobienia

Prowadząc działalność gospodarczą, swoje usługi możesz świadczyć dla różnych podmiotów. Nie jest obowiązkiem, żebyś wiązał się tylko z jednym przedsiębiorstwem. Aby jednak mieć taką możliwość trzeba zadbać o odpowiednie zapisy w umowie o współpracy. Przede wszystkim nie może ona zobowiązywać do zakazu konkurencji. Pamiętaj też, że w umowach cywilnoprawnych (czyli tych podpisywanych przez dwie firmy) zakaz konkurencji może obowiązywać również po zakończeniu współpracy. Co więcej, wtedy pracodawca nie jest zobowiązany do wypłacenia odszkodowania za to, że nie można podjąć zatrudnienia w konkurencyjnych firmach. Warto wziąć to pod uwagę i zabezpieczyć się na przyszłość.

Praca w oparciu o samozatrudnienie – jak to wygląda?

Praca w oparciu o samozatrudnienie w większości nie różni się zbytnio od tej na etacie. Co prawda większość umów nie określa dokładnie warunków czasu pracy, jednak pracodawcy często w umowach zapisują takie zasady, które nie pozwala na zachowanie elastyczności. Jeśli liczysz więc na możliwość pracy w domu i nienormowany czas pracy możesz się srogo rozczarować, chyba że takie udogodnienia wpiszesz jasno do umowy o współpracy.

jak pracowac na samozatrudneiniu

Jedna z najbardziej problematycznych kwestii w samozatrudnieniu są urlopy. W teorii prowadząc działalność gospodarczą, nie ma się określonej liczby urlopu. Dni wolne od pracy ustala się samodzielnie i to w takim wymiarze jak nam odpowiada. Tak jednak wygląda tylko teoria. W praktyce firmy, które zatrudniają w oparciu o samozatrudnienie, oferują pewną pulę płatnych dni urlopowych. Co prawda w umowie nie nazywają się one urlopem, ale np. przerwą w wykonywaniu pracy. Jeżeli taki zapis nie znajdzie się w dokumencie określającym warunki współpracy, oznacza to, że każde wolne jest niepłatne. Jak więc widać urlopy są ważną kwestią przy samozatrudnieniu, którą warto wcześniej ustalić z pracodawcą.

Samozatrudnienie – o czym pamiętać przed podpisaniem umowy?

Przed przejściem na pracę w oparciu o samozatrudnienie należy ustalić wiele elementów przyszłej współpracy. Oprócz tych wyżej opisanych koniecznie należy z pracodawcą porozmawiać o kosztach ZUS-u. Przez pierwsze dwa lata przedsiębiorca płaci tzw. mały ZUS (czyli niższą składkę), po tym okresie jednak wysokość składki na ubezpieczenie wzrost o ok. 60%. Oznacza to, że uzyskiwane dochody znacznie się zmniejszają. Najlepiej więc od razu ustalić, czy po okresie dwóch lat pracodawca będzie refundowała całość składki ZUS, ewentualnie zastanowić się nad innym pomysłem na rozwiązanie tego problemu.

CV w języku angielskim, o czym należy pamiętać?

0
CV w języku angielskim jak je napisac

Język angielski to jedna z podstawowych umiejętności, jakiej od kandydatów wymagają pracodawcy. Jego znajomość firmy chcą sprawdzić już nie tylko na rozmowie kwalifikacyjnej, ale i na wcześniejszym etapie rekrutacji. Coraz więcej przedsiębiorstw wymaga, aby oprócz polskiego życiorysu kandydat przesłał CV w języku angielskim. Chociaż napisanie CV nie jest trudnym zadaniem, ponieważ nie wymaga tworzenia obszernych i skomplikowanych treści, rekruterzy wskazują, że wiele osób tworząc je, popełnia podstawowe błędy. Zobacz jak napisać CV w języku angielskim, które spodoba się rekruterowi i zapewni zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną.

CV w języku angielskim: o czym pamiętać?

Zaczynając pisać CV w języku angielskim, trzeba pamiętać, że spełnia ono taką samą funkcję jak to w języku polskim. Jest więc wizytówką kandydata. W związku z tym niedopuszczalne są w nim błędy językowe i gramatyczne, czy zdania przetłumaczone przez internetowy translator. Trzeba także pamiętać, że angielskie CV różni się od polskiego pod względem formy. Oznacza to, że może się zdarzyć, że nawet jeśli dokument nie posiada błędów językowych to i tak może zostać odrzucone ze względów formalnych. Dzieje się tak, szczególnie jeśli CV przesyła się do angielskiego pracodawcy.

CV czy resume?

Pierwszą różnicę pomiędzy polskim a angielskim CV widać już w nazwie samego dokumentu. W USA i Kanadzie powszechnie używa się nazwy resume. Pod tym pojęciem kryje się krótki opis doświadczenia i umiejętności kandydata, który obejmuje nie więcej niż dwie strony A4. Resume musi być dopasowane do konkretnego stanowiska, natomiast nie ma obowiązku układania go chronologicznie. Aplikując do pracy w firmie australijskiej, dokument należy nazwać curriculum vitae.

Jak napisać CV po angielsku? Forma angielskiego curriculum vitae

W angielskim CV nie należy podawać danych osobowych takich jak płeć, miejsce urodzenia czy stan cywilny. Wynika to z polityki antydyskryminacyjnej i jest próbą ochrony przed posądzeniem o faworyzowanie określonej grupy kandydatów.

CV po angielsku o czym pamietac

W CV w języku angielskim dane osobowe należy ograniczyć do imienia i nazwiska oraz danych kontaktowych. Dobrym rozwiązaniem jest również usunięcie z angielskiego CV polskich znaków dialektycznych (z imienia i nazwiska oraz nazw własnych). Przyczyni się to do poprawnego odczytania CV przez system ATS, z którego bardzo często korzystają rekruterzy.

Zrezygnuj też z tłumaczenia swojego imienia oraz dodawania zdjęcia. CV w języku angielskim powinno być również krótkie i rzeczowe. Dane w nim zawarte powinny się odnosić tylko do stanowiska, na które się aplikuje. Co więcej, powinieneś chwalić się sukcesami, a nie wykonywanymi obowiązkami, np. zamiast pisać, że prowadziłeś kampanie reklamowe w social mediach, napisz, że w ciągu miesiąca pozyskiwałam 300 leadów sprzedażowych lub zarządzałeś budżetem w wysokości 10 tys. zł.

W CV w języku angielskim należy również zwrócić uwagę na zapis dat. Nie powinno się w nim używać dat dziennych oraz miesięcy zapisanych cyfrą rzymską. Nazwy miesięcy należy zapisać wielką literą.

Nie zapominaj o profilu zawodowym

W polskich życiorysach coraz częściej pojawia się moduł będący podsumowaniem zawodowego doświadczenie, w CV w języku angielskim jest on obowiązkowy. W tej sekcji warto napisać, dlaczego aplikuje się na to stanowisko oraz krótko opowiedzieć o sobie.

Jak napisać CV w języku angielskim? Tłumaczenie, byle niedosłowne

Pisząc CV w języku angielskim, koniecznie trzeba odpowiednio przetłumaczyć wszystkie elementy. Warto upewnić się, że stosuje się odpowiednie wersje wyrażeń. Jeśli chcesz mieć pewność czy twoje tłumaczenie jest poprawne, warto zapoznać się z wzorami CV zamieszczonymi na angielskich stronach lub poprosić o pomoc native speakera. To o czym warto pamiętać to, aby nie tłumaczyć własnego imienia oraz nazw własnych firm (chyba że funkcjonują powszechnie uznane tłumaczenia).

CV w jezyku angielskim czym sie rozni

Klucz do sukcesu: referencje

Zarówno w USA, jak i w wielkiej Brytanii referencje od poprzednich pracodawców mają duże znaczenie. W procesie rekrutacyjnym firmy często sprawdzają, jak radził sobie kandydat na poprzednim stanowisku pracy. W związku z tym już w CV w języku angielskim warto pochwalić się pozytywnymi opiniami byłych przełożonych, współpracowników lub podwładnych. Referencje mogą zawierać opinię o merytorycznych umiejętnościach, a także o tym, jak odnajdujesz się w nowym środowisku czy jak pracujesz w grupie. Referencje dołącza się na dole CV lub przekazuje jako oddzielne pliki.

CV bez klauzuli o ochronie danych

W CV w języku angielskim wysłanym do zagranicznych pracodawców nie trzeba umieszczać klauzuli o ochronie danych osobowych. Jeśli natomiast wysyła się CV po angielsku do polskiego pracodawcy, warto ją przetłumaczyć i umieścić w tradycyjnym miejscu, czyli na dole dokumentu.

Jak napisać list motywacyjny?

0
Jak napisać list motywacyjny

List motywacyjny jest jednym z dokumentów rekrutacyjnych. Jego zadaniem jest przedstawienie przez kandydata własnej osoby oraz zaprezentowanie motywacji do podjęcia pracy na stanowisku, na które aplikuje. Można więc powiedzieć, że jest on swoistą autoprezentacją tylko, że na piśmie. Niestety nadal wiele osób ma problem z napisaniem listu motywacyjnego. Jeżeli jest od wymagany, korzystają z utartych szablonów i wzorów, które bez problemu można odnaleźć w sieci. Tymczasem pracodawca oczekuje od kandydata listu motywacyjnego, który będzie ciekawy i oryginalny. Zobacz jak napisać list motywacyjny, który będzie atrakcyjny dla rekrutera.

Czy zawsze trzeba napisać list motywacyjny?

W procesie rekrutacyjnym każdy z kandydatów chce wypaść jak najlepiej, dlatego już na etapie przygotowania dokumentów aplikacyjnych zastanawia się jak napisać list motywacyjny oraz CV, które przykują uwagę rekrutera. Nie zawsze jednak jest konieczność wysłania kompletu dokumentów rekrutacyjnych. Niekiedy w ogłoszeniach o pracę firmy jasno zaznaczają, że życzą sobie tylko CV bez listu motywacyjnego. W takim wypadku nie ma być co nadgorliwym i wystarczy poprzestać na wysłaniu starannie przygotowanego życiorysu. Jeśli jednak przyszły pracodawca wymaga listu motywacyjnego, warto do niego przysiąść i wysłać dokument, który będzie w 100% profesjonalny.

Jak napisać list motywacyjny? Stwórz dedykowaną wiadomość

Na samym wstępie listu motywacyjnego napisz do kogo go kierujesz. Coraz częściej zdarza się, że w ogłoszeniach jest podana osoba do kontaktu. Jeżeli nie ma wskazanej osoby z imienia i nazwiska, można list motywacyjny zaadresować do działu HR lub dyrektora działu, w którym chce się pracować (dobrze jest sprawdzić, czy na stronie www podane są personalia takich osób). Koniecznie trzeba zadbać, aby w przesłanym dokumencie nie znajdował się nieaktualny adresat, dzieje się tak, jeśli list wysyła się w odpowiedzi na różne ogłoszenia.

List motywacyjny jak go napisać

Jak napisać list motywacyjny? Poinformuj skąd wiesz o ofercie

W pierwszym zdaniu listu motywacyjnego warto zaznaczyć  z jakiego źródła dowiedziałeś się o ofercie. Można także napisać, z jakiego dnia pochodzi anons na, który się odpowiada. We wstępie listu motywacyjnego mile widziane jest również zamieszczenie informacji, na jakie stanowisko chce się aplikować.

Jak napisać list motywacyjny? Opowiedz o swoich motywacjach

Kolejną część listu motywacyjnego przeznacz na uargumentowanie, dlaczego starasz się o to stanowisko oraz jakie są twoje motywacje do pracy w akurat w tej firmie. Warto tutaj nie odwoływać się do utartych schematów, ale poszukać wyróżników i indywidualnych cech firmy. Takie informacje można znaleźć np. na stronie internetowej. Wg rekruterów pożądane jest odwołanie się do wartości przedsiębiorstwa, jego wizji lub misji, historii lub pozycji na rynku. Warto podkreślić (jeśli tak jest), że utożsamiasz się z tymi elementami.  Opis uzupełnij informacjami o tym, dlaczego chcesz pracować na danym stanowisku i co lubisz w swoim zawodzie.

Jak napisać list motywacyjny? Sprzedaj się

Końcowy akapit listu motywacyjnego przeznacz na przedstawienie własnej osoby. Twoim zadaniem jest przekonanie czytającego, że będziesz właściwą osobą na to stanowisko. Warto wskazać jaką wartość dodaną wniesiesz do firmy, opisać swoje dotychczasowe sukcesy oraz pochwalić się umiejętnościami i kompetencjami. Pamiętaj, aby ten akapit listu motywacyjnego nie był powieleniem informacji z CV. Staraj się też nie popadać w samozachwyt, zbyt duża liczba przymiotników bardziej odstrasza, niż zachęca rekruterów. Skup się na faktach. Dobrym pomysłem jest pochwalenie się liczbami, np. wielkością zespołu, którym się zarządzało lub wysokością budżetu, na jakim się pracowało. Opisując swoje cechy, najlepiej jest posłużyć się przykładami, które je zobrazują. W tym celu koniecznie przywołaj sytuacje zawodowe, w których wykorzystałeś ważne dla pracodawcy kompetencje.

Jak przygotować list motywacyjny

Jak napisać list motywacyjny? Bądź profesjonalny w każdym calu

W ostatnim zdaniu listu motywacyjnego wyraz nadzieje, że spotkanie i osobistą rozmowę z potencjalnym pracodawcą. Nie zapomnij się też podpisać.

Wiele osób zastanawiając się, jak napisać list motywacyjny zapomina, że równie ważna, jak jego treść jest też forma, jego przesłania oraz wygląd. List powinien być osobnym dokumentem niż CV. Należy napisać go standardową czcionką, zachowują zasady formatowania tekstu. Plik z listem motywacyjnym najlepiej jest przesyłać w formacie pdf.

Jak napisać CV?

0
Jak napisać CV?

Dobrze napisane CV to pierwszy krok w zdobyciu wymarzonej i satysfakcjonującej pracy. Niestety wielu pracodawców nadal otrzymuje życiorysy, które nie spełniają podstawowych warunków merytorycznych czy estetycznych. Tymczasem przygotowanie skutecznego i profesjonalnego CV nie jest trudne. Zobacz jak napisać CV i zaciekawić potencjalnego pracodawcę swoją osobą.

CV to wizytówka kandydata oraz pierwsza próba przekonania pracodawcy do własnej kandydatury. Od tego, czy będzie ono wartym uwagi dokumentem, uzależnione czy kandydat zostanie zaproszony do kolejnego etapu rekrutacji, czyli na rozmowę kwalifikacyjną. Sprawia to, że do przygotowania CV trzeba podejść z dużą uwagą i zaangażowaniem. Źle przygotowany życiorys może przekreślić szansę na zdobycie pracy.

Jak napisać CV? Format i długość życiorysu

CV to podsumowanie dotychczasowej kariery zawodowej. Jego celem jest również zaprezentowanie posiadanych umiejętności i kompetencji. Długość dokumentu nie powinna przekraczać jednej strony A4. W przypadku, jeżeli doświadczenie kandydata jest obszerne i duże dopuszczalne jest CV przesłane na dwóch stronach A4. Jeżeli  pracodawca chce otrzymać CV w formie papierowej, trzeba pamiętać, aby wydrukować poszczególne strony na osobnych kartkach.  Natomiast jeśli życiorys wysyła się drogą elektroniczną, koniecznie trzeba zadbać o odpowiedni format dokumentu. Porządnym formatem jest pdf. CV lepiej nie wysłać w formacie doc., czy też innym edytowalnym pliku.

Jak napisać CV? Czcionka i elementy graficzne

W CV przede wszystkim liczy się treść. Przyszłego pracodawcę interesuje głównie to jakimi kompetencjami i doświadczeniem może pochwalić się kandydat. Nie oznacza to jednak, że dokument ma nie wyglądać schludnie i estetycznie. W CV powinna królować standardowa czcionka, w dobrze widocznym kolorze, odznaczającym się od tła dokumentu. Najlepiej jest zrezygnować z ozdobnych liter, które mogą być nieczytelne.

Co powinno zawierać CV?

Dobrym rozwiązaniem jest wzbogacenie CV elementami graficznymi. Mogą one przybierać formę ikon czy wykresów. Takie elementy doskonale sprawdzają się do przestawienia poziomu swoich umiejętności np. znajomości programów komputerowych czy języków obcych. Zastosowanie grafiki sprawia, że CV będzie wyróżniać się z tłumu innych nadesłanych dokumentów. Dodając grafikę do CV, należy jednak pamiętać, aby nie zdominowała ona treści. Oprawa graficzna ma gwarantować, że dokument będzie czytelny i przejrzysty.

Jak napisać CV? Co napisać w treści życiorysu?

Najbezpieczniej i profesjonalnie jest przygotować osobne CV dla każdego pracodawcy, zawierając w nich komplet informacji poszukiwanych przez rekrutera. Dedykowane CV zwiększa szanse kandydata.

V jak je poprawnie napisac

Bez względu jednak na to, czy przygotowujesz CV dedykowane czy posiadasz jeden standardowy dokument, musisz w i zawrzeć:

a. Dane osobowe, czyli imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail; dodatkowo możesz uzupełnić informacje o miejsce zamieszkania oraz datę urodzenia;
b. Doświadczenie zawodowe – jest to najważniejsza cześć CV, której powinno się poświęcić najwięcej czasu; poszczególne punkty powinny zawierać nazwę i czas pracy w instytucjach, zajmowane stanowisko oraz wypunktowanie najważniejszych obszarów odpowiedzialności; wykaz należy rozpocząć od ostatniego zajmowanego stanowiska;
c. Wykształcenie- podsumowanie etapów edukacji powinno również nastąpić w odwrotnej chronologii; w tym punkcie można zrezygnować z przedstawienia szkoły średniej i skupić się od razu na studiach;
d. Umiejętności – w tym module warto pochwalić się umiejętności i kompetencjami, które się posiadać i które sprawiają, że jest się dobrym w swojej pracy; warto przemyśleć, jakie się wymienia i nie bazować tylko na tych standardowych; o przykłady zastosowania konkretnych umiejętności, można być poproszonym na rozmowie kwalifikacyjnej, dlatego nie warto kłamać w tym punkcie;
e. Kursy/szkolenia/certyfikaty – chęć rozwoju i podnoszenia swoich kwalifikacji jest niezwykle ceniona przez pracodawców, stąd warto pochwalić się umiejętnościami zdobytymi na kursach czy szkoleniach potwierdzonymi oficjalnymi dokumentami.

Dodatkowe informacje CV

Oprócz wyżej wymienionych podstawowych danych do CV można wpisać również informację o zainteresowaniach i hobby. Warto tu podać konkretne obszary tematyczne np. literatura rosyjska z XX wieku. Mile widziane jest też zdjęcie oraz tzw. profil zawodowy, czyli kilka krótkich zdań opisujących dotychczasowe dokonania oraz określenie kierunku, w jakim chce się rozwijać swoją karierę. W CV koniecznie należy też zawrzeć klauzulę o ochronie danych osobowych. Jej brak uniemożliwia kontakt z kandydatem.

Jak dostać wymarzoną pracę?

0

Znalezienie pracy to nie lada wyzwanie. Konkurencja na rynku jest ogromna, istotą jest zatem rozwaga i zaangażowanie. Kończąc studia (nawet najlepsze), absolwent nie dysponuje żadnym doświadczeniem zawodowym. W podobnych okolicznościach, trudno o szybki angaż. W jaki sposób znaleźć pracę (pierwszą i nie tylko)? Gdzie szukać ogłoszeń dotyczących zatrudnienia? O tym przeczytacie w dalszej części artykułu.

ZOBACZ TEŻ