Praca na kontrakcie zagranicznym. Jak pracuje się w oparciu o umowę z przedsiębiorcą zagranicznym?

0
umowa o prace z zagraniczna firma

Coraz więcej zagranicznych firm decyduje się na umieszczenie swoich oddziałów lub siedzib na terenie Polski. Otwarcie biura nad Wisłą wiąże się z tym, że do pracy zatrudniani są  również polscy pracownicy. Otrzymują oni propozycje pracy w oparciu o zagraniczny kontrakt. W praktyce oznacza to, że są zatrudnieni na umowie o pracę tylko, że na podstawie przepisów państwa, w którym zarejestrowana jest firma. Rozwiązanie to budzi obawy wielu kandydatów, którzy dostali do podpisania  kontrakt zagraniczny. Zobacz czy słusznie.

Zatrudnienie w oparciu o zagraniczną umowę o pracę budzi obawy wielu osób. Boją się one konsekwencji, jakie mogą wynikać z podpisania takiego dokumentu. Jednak praca na zagranicznym kontrakcie jest coraz powszechniejszą formą zatrudnienia w Polsce. Zanim jednak popisze się dokumenty przygotowane przez pracodawcę, należy sprawdzić kilka kwestii.

Zapisy umowy o pracę na kontrakcie zagranicznym

Artykuł 8  ustawy o języku polskim jasno określa, że umowa o pracę, a także inne dokumenty związane ze stosunkiem pracy muszą być w języku polskim niezależnie od tego, w jakim kraju podwładny będzie wykonywał swoje obowiązki. Prawo dopuszczę opracowanie również umowy i pozostałych dokumentów w języku obcym, ale pracodawca musi mieć świadomość, że w przypadku sporu na tle wykonywania umowy podstawą wykładni wszystkich dokumentów będzie wersja polska. Jeżeli przy podpisywaniu dokumentów zagraniczny pracodawca przedstawi ci umowę w języku innym niż polski, masz prawo żądać wersji w rodzimym języku.

umowa o prace z brytujska firma

Umowa o  pracę w myśl przepisów praca

Bardzo często umowy o pracę z zagranicznymi pracodawcami opatrzone są zapisami mówiącymi, że wszelkie spory oraz zobowiązania wynikające ze stosunku pracy będą rozwiązywane w myśl prawa kraju, w którym zarejestrowana jest działalność. Taki zapis nie jest niezgodny z prawem, jednak nie jest zbyt korzystny dla pracownika. Wynika to z prostej przyczyny – niemal na pewno nie znasz prawa pracy obowiązującego w Wielkiej Brytanii, Niemczech czy Hiszpanii. Oznacza to, że decydując się na podpisanie takiej umowy, tak naprawdę nie wiesz, jakich obowiązkowe się podejmujesz. Najlepszym rozwiązaniem jest więc poproszeni o wpisanie do umowy, że będzie opierała się o polskie prawo, ewentualnie jeśli bardzo ci zależy na pracy (i nie jest to możliwe) zasięgnięcie porady prawnika specjalizującego się w prawie pracy danego kraju. Wyjściem pośrednim (choć nie najbezpieczniejszym) jest poproszenie  szczegółowe rozpisanie w umowie twoich praw i obowiązków.

Umowa o prace z zagranicznym pracodawca a składki i podatki

Zagraniczny przedsiębiorca, który prowadzi na terytorium Polski działalność poprzez stałe przedstawicielstwo, zobowiązany jest do rejestracji w polskim Urzędzie Skarbowym i ZUS. Rejestracja ta sprawia, że wszystkie podatki i składki za pracownika zatrudnionego na zagranicznym kontrakcie są odprowadzane do polskich instytucji.

czy jest kntrakt zagroniczny

Jeśli okaże się, że firma nie prowadzi działalności na terenie Polski, sytuacja jest bardziej skomplikowana. Pierwszym rozwiązaniem jest to, że twoje składki i podatki będą odprowadzane do urzędów właściwych pracodawcy (czyli zlokalizowanych na terenie państwa, w którym przedsiębiorstwo posiada siedzibę). W tym wypadku trzeba liczyć się z tym, że np. nie będzie ci przysługiwać opieka zdrowotna z NFZ, a części twojej emerytury będzie np. ta angielska. Sytuacja w zakresie opieki zdrowotnej najczęściej rozwiązywana jest wykupieniem przez przedsiębiorstwo prywatnej opieki medycznej dla pracowników w Polsce.

Drugim rozwiązaniem tej sytuacji jest przejęcie przez pracownika obowiązków płatnika w Urzędzie Skarbowym oraz ZUS-ie. Wtedy to pracodawca wypłaca co miesiąc pensję brutto, a pracownik samodzielnie dokonuje płatności do Urzędu Skarbowego oraz ZUS. Od uzyskanej kwoty musi również odliczyć sobie 18% podatku na całości swojego dochodu. To rozwiązanie wiąże się jednak z tym, że należy poświęcić swój czas na dokonywanie rozliczeń podatkowych.

 

Jak negocjować wynagrodzenie na rozmowie kwalifikacyjnej?

0
jak negocjowac wynagrodzenie na rozmowie o prace

Niemal podczas każdej rozmowy kwalifikacyjnej pada pytanie o wysokość oczekiwanych zarobków. Wiele osób uważa je za najtrudniejsze pytanie w procesie rekrutacji.  Skrępowanie nie pozwala im podać kwoty, której oczekują, a nawet jeśli już ją podają, to robią to niechętnie, bojąc się, że przyszły pracodawca uzna ją za zbyt wysoką. Jednak tylko jasne powiedzenie o swoich oczekiwaniach sprawi, że ma się szansę na zdobycie satysfakcjonującego wynagrodzenia, które będzie odpowiadać zaangażowaniu w pracę oraz będzie odzwierciedleniem wiedzy i umiejętności. Zobacz, jak negocjować wynagrodzenie na rozmowie kwalifikacyjnej.

Proszę powiedzieć, ile chce Pan/Pani zarabiać?

Jest niemal w 100% pewnie, że takie pytanie otrzyma się na rozmowie kwalifikacyjnej, dlatego do odpowiedzi na nie warto przygotować się zawczasu. Po pierwsze przed udaniem się na spotkanie z rekruterem – sprawdź, jak jest średnia wysokość wynagrodzenia na podobnym/ takim samym stanowisku w przedsiębiorstwach w twoim regionie. Po drugie policz, jakie są twoje miesięczne wydatki na koszty stałe (czynsz za mieszkanie, telefon, dojazdy itp.) i dolicz do nich odpowiednią kwotę na wyżywienie i oszczędności. Tym sposobem otrzymasz kwotę, którą możesz podać na rozmowie kwalifikacyjnej.

jak odpwoedziec na pytanie ile sie chce zarabiac

Ustalenie wysokości pensji to negocjacje

Pamiętaj, że ustalanie wysokości pensji jest procesem negocjacji biznesowych. Dlatego też zadbaj o to, aby twoja pozycja nie była z gruntu przegrana. Podawaj zawsze nieco zawyżoną kwotę, dzięki temu w trakcie procesu negocjacyjnego będziesz miał z czego zrezygnować. Dobrym rozwiązaniem jest też określenie przyszłej pensji za pomocą widełek. W czasie rozmowy o finansach nie ulegaj także emocja, bądź opanowany i spokojny.

Negocjacje wynagrodzenia na rozmowie rekrutacyjnej

Wiele firm nie ma ustalonego budżetu na pracownika, szczególnie w przypadku wyższych stanowisk – oznacza to, że twoja pensja uzależniona jest od twoich umiejętności negocjacyjnych. Ustalając wynagrodzenie na rozmowie kwalifikacyjnej, uargumentuj więc dlaczego chcesz zarabiać określoną sumę. Najlepszymi argumentami są te oparte na doświadczeniu, umiejętnościach i zagazowania w pracę. Tym sposobem przekonasz pracodawcę, że nie zmarnuje on pieniędzy zainwestowanych w ciebie. Absolutnie nie posiłkuj się zdaniami typu: w poprzedniej pracy zarabiali XYZ i teraz też chce tyle lub więcej, czy też mam kredyt, małe dziecko i wysoki czynsz więc muszę zarabiać XYZ – to nie są argumenty, które trafia do przedsiębiorcy.

jak negocjowac wynagrodzenie eudforum.pl

Kiedy pracodawca oferuje za mało?

Jeżeli negocjacje wynagrodzenie na rozmowie kwalifikacyjnej nie idą po twojej myśli i oferowana kwota cię nie zadowala, nie warto zamykać sobie furtki (o ile praca wydaje ci się ciekawa). Dobrym pomysłem jest dopytanie rekrutera o dodatkowe benefity do pensji np. możliwość sfinansowania studiów podyplomowych lub szkoleń, pakiet socjalny, zwrot kosztów paliwa itd. Być może po przeliczeniu okaże się, że część z takich benefity ma dla ciebie większą wartość niż wyższe wynagrodzenie pieniężne.

Ustal szczegóły wynagrodzenia

Negocjując pensję na rozmowie rekrutacyjnej, doprecyzuj za co dokładnie, będzie ona wypłacana.  Wysokość wynagrodzenia powinna być uzależniona od czasu pracy oraz obowiązków. Nie zapominaj również o niemyleniu pojąć wynagrodzenia brutto i netto. To, które otrzymujesz na tzw. rękę to wynagrodzenie netto, jest ono zazwyczaj niższe niż wysokość pensji brutto.

 

Darmowe szkolenia – gdzie ich szukać?

0
darmowe szkolenia jak je znalec

Osoby, które chcą poszerzać swoje kwalifikacji i umiejętności mają bardzo duże możliwości. Mogą oni uczestniczyć w kursach czy szkoleniach dokształcających. Prowadzone są one zarówno w formie stacjonarnej, jak i on-line. Nie ma jednak co ukrywać, że udział w takich wydarzeniach potrafi sporo kosztować. Średni koszt szkolenia jednodniowego to ok. 400 zł, za dwudniowy kurs trzeba już zapłacić ponad 800 zł. Jednak płatne szkolenia to nie jedyna opcja. Znakomitą okazją do rozwoju zawodowego i osobistego są również bezpłatne szkolenia. Mogą one obejmować tematykę biznesową oraz rozwoju osobistego. Zobacz, gdzie szukać darmowych szkoleń.

Darmowe szkolenia on-line

Szeroki wybór bezpłatnych szkoleń jest na rynku kursów on-line. Darmowe webinary organizowane są przez wiele firm, blogerów czy liderów opinii. Aby je odnaleźć, nie trzeba udawać się do Urzędu Pracy czy zbytnio wysilać – informacje o darmowych webinarach można odnaleźć na fan page’ach marek czy blogerów. Jeżeli chce się otrzymywać informacje o darmowych kursach, warto również się zapisać do newsletterów firm, które działają w branży, którą jesteśmy zainteresowani.

Inwestycja w kadry – darmowe szkolenia stacjonarne

O darmowych szkoleniach w formie stacjonarnej można dowiedzieć się z rządowej strony inwestycjawkadry.pl. Strona prowadzona jest przez PARP i można tam znaleźć kursy płatne oraz bezpłatne. Najczęściej są one finansowane ze środków unijnych na terenie całego kraju. Informacje o darmowych szkoleniach można też śledzić na innych portalach szkoleniowych. O doskonalenie zawodowe oraz kursy rozwoju osobistego, warto również zapytać w lokalnych Urzędach Pracy.

gdzie szukac darmowych szkolen

Social media, a darmowe szkolenia

Dla tych, którzy wolą poszukiwać darmowych szkoleń w internecie pomocne mogą być social media. Informacje o nich umieszczane są przez marki na LinkedIn, GoldenLine oraz Facebooku. Na Facebooku warto dołączyć do grup, które zrzeszają informacje o wydarzeniach w dany mieście oraz grup typu darmowe szkolenia. Ilość umieszczanych tam informacji jest bardzo duża, dlatego też, aby wyszukać to odpowiednie dla siebie, trzeba wykazać się sporą cierpliwością oraz umiejętnością wyszukiwania informacja.

Dlaczego warto uczestniczyć w darmowych szkoleniach?

Bezpłatne szkolenia to znakomita okazja do poszerzenia swojej wiedzy oraz rozwoju kompetencji. Ich szeroka tematyka pozwala zadbać zarówno o rozwój kompetencji miękkich, jak i twarde umiejętności.

jak szukac darmowych szkolen

Bezpłatne szkolenia pozwalają uczestniczyć w zajęciach związanych ze swoją karierą zawodową, jak i tych, które realizują hobby czy pozwalają na przebranżowienie.

Korzystanie z darmowych webinarów pozwala również poznać case study i praktyczne aspekty działalności danej branży. Zazwyczaj są one prowadzone przez ekspertów, posiadających dużą wiedzę z danego zakresu.

Darmowe szkolenia a zgoda pracodawcy

Należy pamiętać, że jeżeli jest się zatrudnionym na etacie na uczestnictwo w darmowym szkoleniu, należy uzyskać zgodę pracodawcy (jeśli odbywa się ono w godzinach pracy). Jej przyznanie jest uwarunkowane zakończeniem cyklu kształcenie określonym rodzajem egzaminu lub dyplomu/certyfikatu potwierdzającego zdobycie uprawnień zawodowych. Takie przepisy wynikają z art. 106 kodeksu pracy. Wymiar urlopu, który można przeznaczyć na uczestnictwo w szkoleniach to 6 dni dla nauki kończącej się egzaminem eksternistycznym oraz 21 dni dla studenta ostatniego roku studiów (w tym wypadku urlop ma być przeznaczony na przygotowanie pracy dyplomowej).

 

Savoir vivre na rozmowie kwalifikacyjnej

0
jak zachowa sie na rozmowei kwalifikayjnej

Rozmowa kwalifikacyjna to jedna z tych stresujących sytuacji, w których prosto popełnić gafę. Tymczasem eksperci mówią, że na to, jak postrzega nas rekruter, wpływa pierwsze 5-10 sekund spotkania. Jeśli chce się więc otrzymać wymarzoną pracę, od samego początku należy się dobrze zaprezentować.  Pomogą w tym zasady biznesowej etykiety, które mówią jak zachowywać się podczas spotkania rekrutacyjnego, a także przed nim, kiedy to rekruter nas na nie zaprasza. Poznaj zasady savoir vivre na rozmowie rekrutacyjnej.

Zasady etykiety i netykiety biznesowej

Pierwszy kontakt z rekruterem następuje za pomocą telefonu lub maila. Rekruter dzwonią lub pisząc, zaprasza na spotkanie i rozmowę.  W przypadku rozmowy telefonicznej z rekruterem należy pamiętać o podstawowych zasadach. Trzeba mówić krótko i konkretnie, odpowiadać na zadane pytania, jeżeli przechodzimy na tryb głośnomówiący poinformować o tym rozmówcę, w przypadku nieodebranego połączenia oddzwaniać między 9 a 18.

Rozmowa kwalifikacyjna to jedna z tych stresujących sytuacji, w których prosto popełnić gafę. Tymczasem eksperci mówią, że na to, jak postrzega nas rekruter, wpływa pierwsze 5-10 sekund spotkania. Jeśli chce się więc otrzymać wymarzoną pracę, od samego początku należy się dobrze zaprezentować.  Pomogą w tym zasady biznesowej etykiety, które mówią jak zachowywać się podczas spotkania rekrutacyjnego, a także przed nim, kiedy to rekruter nas na nie zaprasza. Poznaj zasady savoir vivre na rozmowie rekrutacyjnej.  Zasady etykiety i netykiety biznesowej Pierwszy kontakt z rekruterem następuje za pomocą telefonu lub maila. Rekruter dzwonią lub pisząc, zaprasza na spotkanie i rozmowę.  W przypadku rozmowy telefonicznej z rekruterem należy pamiętać o podstawowych zasadach. Trzeba mówić krótko i konkretnie, odpowiadać na zadane pytania, jeżeli przechodzimy na tryb głośnomówiący poinformować o tym rozmówcę, w przypadku nieodebranego połączenia oddzwaniać między 9 a 18.   W przypadku mailowego zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną, należy potwierdzić otrzymanie informacji, zachowując ciągłość odpowiedzi, czyli odpowiadać przez respond. Jeżeli adresatami wiadomości jest więcej niż jedna osoba, należy opowiedzieć wszystkim. W mailu koniecznie należy unikać literówek i błędów ortograficznych oraz pamiętać o podpisaniu się pełnym imieniem i nazwiskiem.  Pierwsze chwile na rozmowie rekrutacyjnej Pierwsze kroki po wejściu do budynku, w którym ma odbyć się rozmowa kwalifikacyjna najlepiej skierować do recepcji. Tutaj należy się przedstawić, powiedzieć, w jakiej sprawie się przyszło i z kim było się umówionym.   Przywitanie z rekruterem Inicjatywa w zakresie powitania na rozmowie rekrutacyjnej należy do rekrutera. To on jako pierwszy wyciąga dłoń. Należy się do niego dostosować. Specjaliści polecają, aby dłoń uścisnąć pewnie, ale niezbyt mocno. Należy unikać zagarniania dłoni rekrutera od góry. Może to być poczytane jako próba dominacji. W czasie powitania na rozmowie kwalifikacyjnej dobrze jest też utrzymywać kontakt wzrokowy.  Nie zapomnij o telefonie Zasady savoir vivre na rozmowy kwalifikacyjne, nakazują bezwzględne wyłączenie dźwięku w telefonie. Dzwoniący w czasie spotkania telefon może nie tylko cię rozproszyć, ale wywrzeć niemiłe wrażenie na rekruterze. Telefon najlepiej wyłączyć jeszcze przed wejściem do pomieszczenia, gdzie będzie się odbywać rozmowa.  Profesjonalne podejście do rekrutera Należy pamiętać, że nawet najmilsza rozmowa kwalifikacyjna jest spotkaniem biznesowym. Nie ma tu zatem miejsca na zbytnie rozluźnienie, spoufalanie się z rekruterem, czy żarty. Reguły biznesowego savoir vivre mówią, aby zachować powagę i odpowiedni dystans również ten fizyczny. Istotne jest również odpowiadanie na pytania. Eksperci podpowiadają, że to kandydaci powinni mówić więcej niż rekruter. Nie należy jednak przerwać jego pytań, czy wypowiedzi. Jeżeli mamy wątpliwości lub chcemy zapytać o coś konkretnego, należy poczekać, aż on skończy swoją wypowiedz, nawet jeśli domyślamy się, co chce nam powiedzieć.  Zakończenie spotkania rekrutacyjnego Tak samo, jak w przypadku powitania z zakończeniem i pożegnanie się  wychodzi z inicjatywy rekrutera. To on podaje rękę jako pierwszy i wyprowadza z biura. Nasz uścisk powinien być pewny, ale nie za silny, należy także pamiętać o utrzymaniu kontaktu wzrokowego. Po spotkaniu w dobrym tonie jest podziękować za rozmowę i pożegnać się uprzejmym dowodzenia.  Zasady savoir vivre na rozmowie kwalifikacyjnej należy zachować niezależnie od tego, na jakie stanowisko się aplikuje. Takt, profesjonalizm i uprzejmość zawsze jest dobrze widziana. Kandydat, który nie stosuje się do zasad dobrego wychowania, może być pewien, że będzie pozytywnie odebrany przez osoby rekrutujące, a przez to nie straci szansy na zdobycie posady.

W przypadku mailowego zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną, należy potwierdzić otrzymanie informacji, zachowując ciągłość odpowiedzi, czyli odpowiadać przez respond. Jeżeli adresatami wiadomości jest więcej niż jedna osoba, należy opowiedzieć wszystkim. W mailu koniecznie należy unikać literówek i błędów ortograficznych oraz pamiętać o podpisaniu się pełnym imieniem i nazwiskiem.

Pierwsze chwile na rozmowie rekrutacyjnej

Pierwsze kroki po wejściu do budynku, w którym ma odbyć się rozmowa kwalifikacyjna najlepiej skierować do recepcji. Tutaj należy się przedstawić, powiedzieć, w jakiej sprawie się przyszło i z kim było się umówionym.

Przywitanie z rekruterem

Inicjatywa w zakresie powitania na rozmowie rekrutacyjnej należy do rekrutera. To on jako pierwszy wyciąga dłoń. Należy się do niego dostosować. Specjaliści polecają, aby dłoń uścisnąć pewnie, ale niezbyt mocno. Należy unikać zagarniania dłoni rekrutera od góry. Może to być poczytane jako próba dominacji. W czasie powitania na rozmowie kwalifikacyjnej dobrze jest też utrzymywać kontakt wzrokowy.

Nie zapomnij o telefonie

Zasady savoir vivre na rozmowy kwalifikacyjne, nakazują bezwzględne wyłączenie dźwięku w telefonie. Dzwoniący w czasie spotkania telefon może nie tylko cię rozproszyć, ale wywrzeć niemiłe wrażenie na rekruterze. Telefon najlepiej wyłączyć jeszcze przed wejściem do pomieszczenia, gdzie będzie się odbywać rozmowa.

jak zachowa sie na rozmowei kwalifikayjnej

Profesjonalne podejście do rekrutera

Należy pamiętać, że nawet najmilsza rozmowa kwalifikacyjna jest spotkaniem biznesowym. Nie ma tu zatem miejsca na zbytnie rozluźnienie, spoufalanie się z rekruterem, czy żarty. Reguły biznesowego savoir vivre mówią, aby zachować powagę i odpowiedni dystans również ten fizyczny. Istotne jest również odpowiadanie na pytania. Eksperci podpowiadają, że to kandydaci powinni mówić więcej niż rekruter. Nie należy jednak przerwać jego pytań, czy wypowiedzi. Jeżeli mamy wątpliwości lub chcemy zapytać o coś konkretnego, należy poczekać, aż on skończy swoją wypowiedz, nawet jeśli domyślamy się, co chce nam powiedzieć.

Zakończenie spotkania rekrutacyjnego

Tak samo, jak w przypadku powitania z zakończeniem i pożegnanie się  wychodzi z inicjatywy rekrutera. To on podaje rękę jako pierwszy i wyprowadza z biura. Nasz uścisk powinien być pewny, ale nie za silny, należy także pamiętać o utrzymaniu kontaktu wzrokowego. Po spotkaniu w dobrym tonie jest podziękować za rozmowę i pożegnać się uprzejmym dowodzenia.

Zasady savoir vivre na rozmowie kwalifikacyjnej należy zachować niezależnie od tego, na jakie stanowisko się aplikuje. Takt, profesjonalizm i uprzejmość zawsze jest dobrze widziana. Kandydat, który nie stosuje się do zasad dobrego wychowania, może być pewien, że będzie pozytywnie odebrany przez osoby rekrutujące, a przez to nie straci szansy na zdobycie posady.

 

Jak radzić sobie z wypaleniem zawodowym?

0

Z wypaleniem zawodowym spotyka się coraz większa liczba pracowników. Stres związany z wykonywaniem obowiązków zawodowych sprawia, że z pracy nie czerpiemy satysfakcji, a wręcz przeciwnie jest ona przyczyną coraz większych problemów zdrowotnych i emocjonalnych. Z syndromem BurnOut można sobie jednak skutecznie radzić. Sposobów na to jest co najmniej kilka. Najważniejsze jednak to zdawać sobie sprawę, że istnieje możliwość, że wypalenie zawodowe nas dotknie. Specjaliści w tym zakresie mówią, że gros osób przez lata lekceważy symptomy wypalenia zawodowego, a kiedy już je zauważą, to jest za późno na proste przeciwdziałanie im. Zobacz, jak radzić sobie z wypaleniem zawodowym.

Przyczyny wypalenia zawodowego

Specjaliści przyczyn wypalenia zawodowego upatrują w zbytnim zaangażowaniu się w wykonywane obowiązki i nieumiejętności zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Taki brak harmonii prowadzi do tego, że pracownik nie umie odciąć się od problemów firmy, nie widzi sensu poza pracą, odczuwa nadmierną odpowiedzialność za trudną sytuację firmy. Wszystko to prowadzi do stresu, z którym pracownik nie umie sobie poradzić. Narastający przez lata stres sprawia, że nie mas siły na dalszą walkę i się poddaje, czyli wypala. Przyczyną wypalenia zawodowego może być różnie zbyt duży rozdźwięk pomiędzy własnymi oczekiwaniami zawodowymi a aktualną pracą. Jeżeli sytuacja jest zbyt rozbieżna, u pracownika może wystąpić apatia, zniechęcenie czy złość.

jak unikanac wypalenia zawodowego

Symptomy wypalenia zawodowego

Pierwszym symptomem wypalenia zawodowego jest uczucie wyczerpania, dotyczy ono zarówno sfery psychicznej, jak i fizycznej. Organizm nie jest w stanie zregenerować sił i nabrać energii do pracy przez dłuższy czas. U pracownika może pojawić się również postawa apatyczna, która przejawia się tym, że nie chce on angażować się w sprawy firmy. Co więcej, nie będzie również zainteresowany swoimi prywatnymi zobowiązaniami. Na tym etapie wypalenia zawodowego mogą występować pierwsze relacje emocjonalne, takie jak werbalna agresja, cynizm, negowania zdania innych. Połączone to jest ze spadkiem kreatywności, motywacji do pracy oraz efektywność. Owocuje to dużym napięciem emocjonalnym, które może przejawiać się wahaniami nastroju. Ostatnie etapy wypalenia zawodowego obejmują psychosomatyczne reakcje organizmu (czyli problemy zdrowotne) oraz depresję.

Jak przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu?

Zauważając pierwsze symptomy syndromu BurnOut, należy im przeciwdziałać. Plan działania powinien być ustalony wspólnie z managerem lub szefem firmy,  im również zależy na tym, aby pracownik był jak najbardziej efektywny. Rozwiązaniami jest tutaj np. dłuższy urlop zmniejszenie zakresu obowiązków, poszerzenie pola działania, większa samodzielność w działaniach, wprowadzenie elastycznego czasu pracy itp.

jak sobie radzic z wypaleniem zawodowym

Jak pracować, aby się nie wypalić?

Wypaleniu zawodowemu można też skutecznie przeciwdziałać, zanim dostrzeże się u siebie jego pierwsze objawy. To, czy doświadczamy w swoim życiu tego stanu, w dużej mierze zależy od nas samych. Najprostszą radą w tym zakresie jest ta mówiąca o tym, aby w swoim życiu zawodowym zachować work life –balance. Specjaliści radzą również, aby pamiętać o odpowiedniej ilość snu, aktywności fizycznej przerwach w czasie dnia pracy, zachowaniu rozsądnej ilości godzin pracy, stawianiu sobie nowych wyzwań, jasnym ustaleniu priorytetów oraz urlopach.

W walce z wypaleniem zawodowym pomaga również posiadanie hobby oraz łamanie rutyny dnia pracy. Dobrze jest też zadbać o odpowiednią aranżację miejsca pracy, powinno ono być przyjazne i nastawione na redukcję stresu.

 

Kiedy wysłać pracownika na szkolenie?

0
kiedy wyslac pracownika na szkolenie

Szkolenia są jedna z form rozwoju własnych umiejętności i kompetencji. Na rynku istnieje bardzo dużo firm szkoleniowych, które proponują różnorodne kursy, zaczynając od tych z kompetencji miękkich, a  kończąc na tych bardzo specjalistycznych. Coraz więcej polskich przedsiębiorstw dostrzega plusy wynikające z korzystania z ich oferty. Firmy wysyłają więc swoich pracowników nie tylko na te obowiązkowe szkolenia z BHP, ale i na kursy podwyższające kompetencję i wiedzę. Zobacz, dlaczego i kiedy warto wysłać pracownika na szkolenie?

Dlaczego warto wysłać pracownika na szkolenie?

Dobrze wyszkolona i zaangażowana kadra to jeden z największych potencjału firmy. Pracownicy, którzy mają kwalifikacje i wiedzę zwiększają przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa na rynku oraz pozwalają zwiększyć efektywność pracy.  Oprócz tego szkolenia mogą wpłynąć pozytywnie na zaangażowanie pracowników i lojalność wobec firmy. Pracownik, któremu przedsiębiorca funduje kurs podwyższający jego umiejętności, będzie czuł się doceniony i ważny. Co więcej, nie będzie obawiał się zwolnienia, a także będzie bardziej zaangażowany w swoją pracę.

Rodzaje szkoleń dla pracowników

Szkolenia dla pracowników mogą odbywać się w formie zewnętrznej oraz wewnętrznej. Szkolenia wewnętrzne to te organizowane na terenie firmy (lub przez firmę) dla danej grupy pracowników, np. jednego działu. Daje to możliwość zintegrowanie grupy i wzmocnienia więzi zespołowych. Kursy zewnętrzne to natomiast to możliwość wymiany doświadczeń z ludźmi z branży i podpatrzenie konkurencji.

szkolenie dla pracownikow

Na jakie szkolenia wysyłać pracowników?

Bez względu, na jaką formę szkolenia się zdecyduje pracodawca, konieczne jest dobranie tematu szkolenia, na które chce się wysłać pracowników. Powinno on wpisywać się z zakres zadań, które aktualnie wykonuje pracownik lub uczyć nowych umiejętności, które będzie mógł w najbliższym czasie sprawdzić w praktyce. Kursy mogą również uzupełnić wiedzę z danego tematu lub być odpowiedzią na trudności w wykonywaniu niektórych zadań. Wielu pracodawców decyduje się także na szkolenie pracowników z kompetencji miękkich, które mają podnieść motywację, zagazowanie czy efektywność pracy. W zakresie doboru tematu oraz poziomu kursu pomaga przedsiębiorcom dobre rozpoznanie potrzeb szkoleniowych. Dobrze wykonana analiza sprawi, że z efektów szkolenia będzie zadowolony zarówno pracodawca, jak i pracownik.

Kiedy wysłać pracownika na szkolenie?

Najczęściej pracowników na szkolenie wysyła się, gdy okazuje się, że posiada on braki w wiedzy lub umiejętnościach niezbędnych do wykonywania obowiązków zawodowych. Wielu pracodawców kursy traktuje również jako możliwość poznanie przez pracownika nowych działań, a więc motywem jest tutaj chęć rozwoju i poszerzenia kompetencji pracownika. Przyczyną wysłania pracownika na szkolenie jest też chęć jego przebranżowienia, np. przeniesienia na inne stanowisko czy do innego działu lub też awans.

Są również przedsiębiorcy, którzy szkolenia pracowników traktują jako formę nagrody na osiągnięte cele lub wykazanie się kreatywnością i zaangażowaniem. Bardzo często na taką formę nagrody mogą liczyć lojalni pracownicy, którzy swoją karierę zawodową wiążą z danym przedsiębiorstwem. W tym modelu szkolenia bardzo często przybierają formę  kursów językowych lub studiów podyplomowych dla pracowników. Należy jednak pamiętać, że traktując szkolenie jako formę nagrody, pod uwagę należy brać użyteczność i praktyczność danego kursu. Nie warto wysłać pracownika na szkolenie, które nie będzie opłacalne dla firmy i nie przyniesie wartości dodanej.

 

Jak budować markę osobistą?

0
zasady budowania marki osobistej

Rozwój rynku pracy sprawia, że do nowej sytuacji muszą przyzwyczaić się zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Zmiany, które zaszły w zakresie rekrutacji sprawia, że coraz więcej pracodawców sprawdza reputację kandydatów przed ich zatrudnieniem. Dobra marka osobista przekłada się więc na to, że kandydat jest lepiej postrzegany w procesie rekrutacji, ma lepszą pozycję na rynku, jest rozpoznawalny jako specjalista lub ekspert, a także może liczyć na większe zainteresowanie jego osobą. Zalety te sprawiają, że coraz więcej osób decyduje się na świadome budowanie marki osobistej. Zobacz jak zadbać o personal branding.

Czym jest budowanie marki osobistej?

W personal brandingu, czyli budowaniu marki osobistej ważne jest samo pojęcie marki osobistej. Specjaliści podpowiadają, że jest to zbiorczy wizerunek osoby, na który składa się zespół zachowań, cech i emocji. Zazwyczaj o marce osobistej mówi się w kontekście osób sławnych i znanych, jednak coraz częściej działania mające na celu jej zbudowanie podejmują ludzie, którzy nie znajdują się na pierwszych stronach gazet. Budowanie marki osobistej ma zapewnić im tytuł lidera w branży oraz zwiększyć atrakcyjność na rynku pracy. Marka osobista, a więc wizerunek, jaki chce się zbudować, wynika z poznania samego siebie i określenia, na czym ci tak naprawdę zależy. Zbudowanie go, a następnie zarządzanie nim wymaga czasu i dużej samoświadomości.

Jak sprawdzić swój wizerunek w sieci?

Budowanie marki osobistej najlepiej rozpocząć od sprawdzenia, jaki aktualnie wizerunek się posiada. Zadanie to jest proste, wystarczy w wyszukiwarce google wpisać swoje imię i nazwisko (ewentualnie adres mailowy) i zobaczyć jakie informacje zostaną wyszukane. Portret, jaki przedstawi wyszukiwarka, będzie podstawą do zastanowienia się, czy właśnie w taki sposób chcesz być postrzegany przez potencjalnych pracodawców i współpracowników.

jak budwac marke osobista na rynku pracy

Jak budować markę osobistą? Tylko z celem!

Jeżeli już wiesz, jak postrzega cię świat zewnętrzny i chcesz ten obraz zmienić, koniecznie musisz zastanowić się na jaki. W budowaniu marki osobistej ważne jest więc zastanowienie się, jaki jest twój cel oraz misja życiowa. Zdefiniowanie tych rzeczy powinno być pochodną twoich ambicji i życiowych ról, które chcesz spełniać. Cel, który wybierzesz, powinien być jasny i realny. Warto określić również, w jakim czasie i miejscu chcesz go zrealizować. Twoim celem może być np. zdobycie pracy starszego analityka w firmie XYZ czy pozyskanie opinii eksperta w branży księgowej.

Marka osobista, a konkurencja

Kolejnym krokiem w budowaniu marki osobistej jest zapoznanie się z konkurencją. Musisz wiedzieć, że na rynku pracy jest wiele osób, które ma podobne cele jak ty. Konieczne jest więc dowiedzenie się, w jaki sposób się od nich wyróżnić i być lepszym w tym, co robisz. W trakcie obserwowanie konkurencji możesz też poszukać mentorów, na których będziesz się wzorował. Chcesz zostać okrzyknięty ekspertem w email marketingu, obserwuj osoby, które uzyskały już ten tytuł, śledzi ich poczynania i ucz się od nich.

Personal branding podkreśla to, co dobre

Budując swoją markę, skup się na swoich umiejętnościach i kompetencje, w których jesteś naprawdę dobry. Zastanów się jak je wyeksponować w CV czy w social mediach. Przeanalizuj też czy twoja wiedza i doświadczenie jest adekwatne do celów, które sobie wyznaczyłeś i tego, czego poszukują pracodawcy. Jeśli okaże się, że nie spełniasz warunków, nie wahaj się inwestować w siebie. Szkolenia, konferencje, kursy czy inne metody rozwoju osobistego pomogą ci w osiąganiu celów. Pamiętaj, że w budowaniu marki osobistej należy opierać się na swoich mocnych stronach.

personal branding na czym polega

Pokaż, że umiesz się sprzedać

Personal branding w dużej mierze opiera się na autoprezentacji i umiejętności sprzedaży samego siebie. Nie wystarczy, że jesteś w czymś dobry i ciągle nabywasz nowe umiejętności, musisz umieć o tym mówić i sprawić, że pracodawcy cię usłyszą. Rozwiązaniem w tym zakresie jest prowadzenie własnego bloga, udzielanie się na branżowych spotkaniach czy konferencjach, a  także aktywność w social mediach. Jeśli zależy ci na budowaniu mocnej marki osobistej na rynku pracy, koniecznie pomyśl o założeniu profesjonalnych profili na Linkedin i na GoldenLine, a także na branżowych forach.

Budowanie swojej marki na rynku pracy to już niemal obowiązek. Jednak zgłębiając zagadnienia personal branding, warto pamiętać, aby w jej tworzeniu być autentycznym. Udawanie kogoś, kim się nie jest czy też przypisywanie sobie dodatkowych osiągnięć lub umiejętności nie wpłynie dobrze na wizerunek kandydata w procesie rekrutacyjnym.

 

Jak zarządzać swoim czasem?

0

Zarządzanie czasem jest umiejętnością, która przydaje się zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Jednak zapanowanie nad nim oraz umiejętne zaplanowanie wykonywanie obowiązków nie jest proste. Ciągle tracimy go na nie efektywne wykonywanie zadań czy rozpraszacze. Tymczasem wystarczy wykorzystać parę trików, które sprawią, że staniemy się ekspertami w zarządzaniu czasem. Poznaj je i dowiedz się, jak sprawić, że doba będzie dłuższa niż 24 godziny.

Skuteczne zarządzanie czasem to przede wszystkim wystrzeganie się błędów i nietracenie go na rozpraszacze, takie jak media społecznościowe czy gry przeglądarkowe. Badania pokazują, że jednym z najczęściej popełnianych błędu w zakresie zarządzania czasem jest chęć zrobienia wielu rzeczy w tym samym czasie. Chociaż wielozadaniowość jest pożądaną umiejętnością to większą efektywność, a więc i większą oszczędność czasu osiąga się, skupiając się na jednym zadaniu.

Zasada TRZOS

Zasada TRZOS pozwala na zaplanowanie zadań oraz przewidzenie czasu ich realizacji. Opiera się na trzech prostych założeniach, którymi są: spisanie terminu sporządzenia zadania, określenie ram czasowych wykonania pracy oraz zaplanowaniu rezerwy czasowej w myśl reguły 60/40 (reguła ta mówi, że przez 60% dnia będzie się realizować zadania z planu, a 40% czasu poświęcimy na nieprzewidziane sytuacje i zakłócenia).

Zasada Pareto

W zarządzaniu czasem pracy pomoże wdrożenie w życie Zasady Pareto, inaczej nazywanej metodą 80/20. Mówi ona, że 20% czynności wykonywanych w ciągu dnia wpływa na 80% rezultatów. Pozostałe działania, których się podejmujemy, są tymi mniej ważnymi i istotnymi. Ustalenie, które z obowiązków można uznać za priorytety i wyeliminowanie tych najmniej ważnych sprawia, że zyska się sporo wolnego czasu.

zasady zarzadzania czasem

Kwadrat Eisenhowera

Chcąc skutecznie zarządzać swoimi czasem, warto również przyjrzeć się Kwadratowi Eisenhowera. Pomoże on podzielić zadania i nadać im priorytety. Obowiązki w Matrycy Eisenhowera zyskują cztery status: pilne-ważne, niepilne-ważne, pilne-nieważne oraz niepilne-nieważne. Nie ma chyba potrzeby dodawać, na których w pierwszej kolejności należy się skupić. Podobnie do Matrycy Eisenhowera w zarządzaniu czasem działa metoda ABC. Mówi ona, że w grupie A, czyli najważniejszych czynnościach, których nie można delegować innym, znajduje się tylko 15% wszystkich działań.

Metoda Pomodoro

Technikę Pomodoro w zarządzaniu czasem bardzo łatwo zastosować, nie wymaga ona żadnych specjalnych przygotowań, a  przy tym jest skuteczna i pomocna. Aby ją wdrożyć, konieczna jest spisana lista zadań, długopis oraz czasomierz. Główną zasadą pracy jest podział jej na 25-minutowe odcinki czasu. W trakcie każdych z 25 minut należy skupić się tylko na jednej czynności, którą należy wykonać od początku do końca. Kiedy czasomierz oznajmia koniec odcinka pracy, należy zrobić sobie 5 minut przerwy. Po każdych 4 cyklach należy zrobić sobie dłuższą przerwę.

techniki zarzadzania czasem

Zasady zarządzania czasem. Złote rady

Każda z wyżej opisanych technik jest pomocnym i skutecznym narzędziem. Jednak planując swój czas pracy, należy również pamiętać o kilku podstawowych zasadach, które sprawdzą się nawet, jeśli nie będzie się stosować żadnej z nich. Reguły te mówią, aby zawsze planować swój dzień, a  listę zadań do wykonania spisać na papierze lub w wersji elektronicznej. Lista zadań powinna być podzielona na priorytety, a dzień powinno się zaczynać od najważniejszych czynności. Realizację planu należy systematycznie kontrolować i konsekrowanie realizować, na odstępstwa można sobie pozwolić tylko w wyjątkowych sytuacjach. W zarządzaniu czasem konieczne jest też zapanowanie nad jego pożeraczami i rozpraszaczami oraz nie zapominać o odpoczynku i chwili relaksu. Przydatne jest również prowadzenie kalendarza. Warto również dodać, że zarządzając swoim czasem, dobrze jest wystrzegać się doskonałości i perfekcjonizmu. Nikt nie jest idealny, a plan nie zawsze da się zrealizować w 100% – ustalenie pewnego marginesu niedoskonałości eliminuje pośpiech, stres i demotywację.

 

Jak zachować work life- balance?

0
co to jest work life balance

Wejście na rynek pracy pokolenia Y przyczyniło się do tego, że coraz większe znaczenie zyskuje zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Milenialsi, którzy nie upatrują już w pracy sensu swojego życia, dążą do zachowania harmonii i rozdzielenia tych dwóch stref życia. Dążenia te zyskała nazwę work life-balance. Pojęcie to znane jest już od dawna, po raz pierwszy pojawiło się w latach 70 XX wieku, jednak dopiero w XXI wieku zyskuje popularność. Było ono odpowiedzią na wypalenie zawodowe, pracoholizm oraz problemy społeczne. Dziś narzędzia work life-balance są podstawą w niemal każdej większej firmie. Zobacz jak je stosować w swoim życiu i zachować równowagę pomiędzy sferą zawodową i osobistą.

Czym jest work life-balance?

Koncepcja work life-balance opiera się na efektywnej pracy oraz równie efektywnym wypoczynku. Postuluje rozdział życia zawodowego i prywatnego. U jej podstaw leży troska o zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników oraz przekonanie, że człowiek realizuje się nie tylko w pracy, ale również w życiu osobistym. Filozofia ta ma chronić przed konsekwencjami przepracowania. Jej zalety dostrzegalne są zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Ci pierwsi otrzymują czas, aby zregenerować siły i naładować baterie do dalszej pracy, natomiast ci drudzy mogą liczyć, że ich pracownicy będą bardziej efektywni, lojalni i zadowoleni z pracy.

Narzędzie work life-balance

Założenia filozofii work life-balance  od lat wprowadzane są do wielu firm. Mogą z nich skorzystać zarówno międzynarodowe korporacje, jak i małe lokalne biznesy. Narzędzia, które się zastosuje do utrzymania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, należy dostosować do wielkości firmy, jej możliwości oraz potrzeb pracowników. Warto pamiętać, że nie każda firma może sobie pozwolić na wdrożenie wszystkich elementów work life-balance. Nie wszystkie narzędzia mogą być też zastosowane na poszczególnych stanowiskach pracy.

work life balance jak go zachowac

Jak zachować równowagę pomiędzy pracą a życiem osobistym?

Do najczęściej wykorzystywanych instrumentów work life-balance zalicza się niestandardowe formy organizacji pracy oraz jego czasu. Pod tymi pojęciami kryją się takie udogodnienia jak skrócony czy elastyczny czas pracy, czy różnorodne formy zatrudnienia. Narzędziami work life-balance są również rozbudowane systemy świadczeń dla pracowników, które umożliwiają godzenie ról rodzinnych z zawodowymi. W tym zakresie można wyróżnić: urlopy, zasiłki, dodatki do pensji czy też rozwiązanie niematerialne np. przyzakładowe przedszkola lub żłobki. Ważnym i właściwie nieodłącznym elementem budowania w firmie filozofii work life-balance jest stworzenie sprzyjającego klimatu dla pracowników. Muszą oni czuć, że ich chęć godzenie życia prywatnego z zawodowym nie jest niemile widziana, a każdy urlop czy dzień pracy w domu nie jest przeszkodą w realizacji celów strategicznych przedsiębiorstwa.

jak zachowac ronowage w zyciu

Jak osiągnąć równowagę w życiu?

Chociaż do filozofii work life-balance przekonuje się coraz więcej firm, to podejmowane przez nie działania nie zastąpią nieustannej pracy i dbania o własną równowagę życiową przez każdego z pracowników. Odnalezienie złotego środka jest trudnym zadaniem. Wiele osób szuka go przez dłuższy czas i podejmuje mniej lub bardziej udane próby. Jednak chęć wdrożenia zasad work life-balance do swojego życia zawsze powinna rozpocząć się od przeanalizowania dotychczasowych poczynań i ustalenia celów oraz priorytetów. Specjaliści radzą także, aby znaleźć pracę, z której czerpie się satysfakcję oraz pamiętać o tym, że każdy potrzebuje wytchnienia i czasu dla siebie. W znalezieniu harmonii w życiu pomaga również elastyczne podchodzenie do życiowych sytuacji.

 

Jak prosić o podwyżkę?

0
podwyzka w pracy jak o nia prosic eduforum.pl

Rozmowa z szefem o podwyżce zawsze jest stresującą i niekomfortową sytuacją. Na taką rozmowę trudno znaleźć dogodny moment, a jeszcze trudniej przygotować sobie scenariusz rozmowy. Jednak i jeden i drugi element jest niezbędny, aby rozmowa o podwyżce zakończyła się sukcesem. Poznaj zasady, które mogą zwiększyć szansę na podwyższenie wynagrodzenia.

Kiedy prosić o podwyżkę? Sytuacja firmy na rynku

Zanim uda się do szefa o podwyżkę, warto zastanowić się nad sytuacją firmy na rynku oraz przeanalizować działania wewnętrzne, które są aktualnie w niej podejmowane. Nie chodzi tutaj o gruntowną analizę, ale o to, aby nie skupiać się tylko na sobie w swoich potrzebach. Przed rozmową o zwiększeniu wynagrodzenia dobrze jest więc przemyśleć czy firmę na to stać. Jeżeli sytuacja jest napięta, a firma notuje spadek dochodów lepiej odpuścić sobie tego typu rozmowy. Oprócz sytuacji finansowej warto też zastanowić się nad tym, jakie działania są przyjmowane w firmie, może np. właśnie otwierany jest nowy oddział, zespół zaczyna nowy projekt lub trwa restrukturyzacja działu. Takie sytuacje też nie sprzyjają rozmowie o podwyżce, zazwyczaj wtedy sytuacja jest napięta i nerwowa.

Dlaczego należy ci się podwyżka?

Sprzyjający czas to nie jedyny element, który ważny jest podczas rozmowy o zwiększeniu wysokości wynagrodzenia. Przed spotkaniem dobrze jest się do niego przygotować. Specjaliści radzą, aby sporządzić szczegółową oraz konkretną listę, która przemawia za przyznaniem podwyżki.

jak rozmawiac o podwyzce

Sporządzając taką listę, warto odwołać się do własnych sukcesów dzięki, którym firma zyskała np. większe pieniądze, nowego klienta czy też zostały zoptymalizowane pewne procesy. Oprócz twardych danych dobrze jest też podać argumenty miękkie, mówiące o tym ile i co wnosi się do zespołu oraz jak się współpracuje z pozostałymi jego członkami.

Całą rozmowę dobrze jest również przećwiczyć ze znajomy lub którymś z domowników. Dzięki temu podczas tego właściwego spotkania nie będzie się zestresowanym.

Rozmowa o podwyżce – zadbaj o komfort

Rozmowa o podwyżce, jest stresującym wydarzeniem, dobrze więc przeprowadzić ją w komfortowych warunkach. O spotkanie dobrze prosić w czasie, kiedy w firmie będzie trochę spokojniej. Specjaliści polecają przeprowadzać ją w drugiej połowie tygodnia oraz zadbać o to, aby nie proponować jej np. przed przerwą obiadową czy innym ważnym spotkaniem (wtedy nikt nie ma czasu na długie rozmowy i słuchanie argumentów). Podpowiadają również, aby o podwyżkę prosić nie wcześniej niż rok po rozpoczęciu pracy, wtedy można pochwalić się konkretnymi osiągnięciami i sukcesami.

jak rozmawaic o podwyzce z szefem

Błędy, których trzeba unikać prosząc o podwyżkę

Nerwowa atmosfera na rozmowie o podwyżce sprawia, że czasami zapomina się, co się chciało powiedzieć, a w zamian za to wypowiada się zdania, które absolutnie nie powinny paść z ust pracownika. Pierwszym  z  błędów jest sugerowanie, że w innej firmie na tym samym stanowisku można zarobić o wiele więcej. Taki argument może zostać uznany za szantaż. Lepiej jest też nie porównywać się do innych pracowników oraz nie dyskutować na temat pensji kolegi z działu. Pracownicy zazwyczaj nie mają wiedzy na temat skuteczności, doświadczenia czy kompetencji wszystkich osób pracujących w firmie. W trakcie rozmowy o podwyższeniu wynagrodzenia nie warto brać też szefa na litość, argumentowanie otrzymania podwyżki chorym dzieckiem czy kredytem na mieszkanie jest nieprofesjonalne i  źle widziane. Rozmowę o podwyżce należy traktować jak biznesowe negocjacje i takie zasady w jej trakcie stosować.

 

ZOBACZ TEŻ