kiedy wyslac pracownika na szkolenie

Szkolenia są jedna z form rozwoju własnych umiejętności i kompetencji. Na rynku istnieje bardzo dużo firm szkoleniowych, które proponują różnorodne kursy, zaczynając od tych z kompetencji miękkich, a  kończąc na tych bardzo specjalistycznych. Coraz więcej polskich przedsiębiorstw dostrzega plusy wynikające z korzystania z ich oferty. Firmy wysyłają więc swoich pracowników nie tylko na te obowiązkowe szkolenia z BHP, ale i na kursy podwyższające kompetencję i wiedzę. Zobacz, dlaczego i kiedy warto wysłać pracownika na szkolenie?

Dlaczego warto wysłać pracownika na szkolenie?

Dobrze wyszkolona i zaangażowana kadra to jeden z największych potencjału firmy. Pracownicy, którzy mają kwalifikacje i wiedzę zwiększają przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa na rynku oraz pozwalają zwiększyć efektywność pracy.  Oprócz tego szkolenia mogą wpłynąć pozytywnie na zaangażowanie pracowników i lojalność wobec firmy. Pracownik, któremu przedsiębiorca funduje kurs podwyższający jego umiejętności, będzie czuł się doceniony i ważny. Co więcej, nie będzie obawiał się zwolnienia, a także będzie bardziej zaangażowany w swoją pracę.

Rodzaje szkoleń dla pracowników

Szkolenia dla pracowników mogą odbywać się w formie zewnętrznej oraz wewnętrznej. Szkolenia wewnętrzne to te organizowane na terenie firmy (lub przez firmę) dla danej grupy pracowników, np. jednego działu. Daje to możliwość zintegrowanie grupy i wzmocnienia więzi zespołowych. Kursy zewnętrzne to natomiast to możliwość wymiany doświadczeń z ludźmi z branży i podpatrzenie konkurencji.

szkolenie dla pracownikow

Na jakie szkolenia wysyłać pracowników?

Bez względu, na jaką formę szkolenia się zdecyduje pracodawca, konieczne jest dobranie tematu szkolenia, na które chce się wysłać pracowników. Powinno on wpisywać się z zakres zadań, które aktualnie wykonuje pracownik lub uczyć nowych umiejętności, które będzie mógł w najbliższym czasie sprawdzić w praktyce. Kursy mogą również uzupełnić wiedzę z danego tematu lub być odpowiedzią na trudności w wykonywaniu niektórych zadań. Wielu pracodawców decyduje się także na szkolenie pracowników z kompetencji miękkich, które mają podnieść motywację, zagazowanie czy efektywność pracy. W zakresie doboru tematu oraz poziomu kursu pomaga przedsiębiorcom dobre rozpoznanie potrzeb szkoleniowych. Dobrze wykonana analiza sprawi, że z efektów szkolenia będzie zadowolony zarówno pracodawca, jak i pracownik.

Kiedy wysłać pracownika na szkolenie?

Najczęściej pracowników na szkolenie wysyła się, gdy okazuje się, że posiada on braki w wiedzy lub umiejętnościach niezbędnych do wykonywania obowiązków zawodowych. Wielu pracodawców kursy traktuje również jako możliwość poznanie przez pracownika nowych działań, a więc motywem jest tutaj chęć rozwoju i poszerzenia kompetencji pracownika. Przyczyną wysłania pracownika na szkolenie jest też chęć jego przebranżowienia, np. przeniesienia na inne stanowisko czy do innego działu lub też awans.

Są również przedsiębiorcy, którzy szkolenia pracowników traktują jako formę nagrody na osiągnięte cele lub wykazanie się kreatywnością i zaangażowaniem. Bardzo często na taką formę nagrody mogą liczyć lojalni pracownicy, którzy swoją karierę zawodową wiążą z danym przedsiębiorstwem. W tym modelu szkolenia bardzo często przybierają formę  kursów językowych lub studiów podyplomowych dla pracowników. Należy jednak pamiętać, że traktując szkolenie jako formę nagrody, pod uwagę należy brać użyteczność i praktyczność danego kursu. Nie warto wysłać pracownika na szkolenie, które nie będzie opłacalne dla firmy i nie przyniesie wartości dodanej.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here