Kto może zostać franczyzobiorcą

Franczyza to współpraca, która przynosi benefity obu stronom – korzysta zarówno franczyzobiorca, jak i franczyzodawca. Wiele osób decyduje się na taki system sprzedaży produktów i usług, chcąc spróbować swoich sił w prowadzeniu biznesu – nawet jeśli jest to pierwsza w życiu własna działalność. Ale czy każdy ma do tego predyspozycje?

Franczyzobiorca a franczyzodawca – dwie strony współpracy

Franczyzobiorca to jedna ze stron umowy franczyzowej, która prowadzi własną działalność gospodarczą, ale pod marką (znak towarowy, logo, zaplecze, narzędzia itd.) innego przedsiębiorstwa.

Taka osoba otrzymuje licencję na wykorzystywanie danej marki, zobowiązując się jednocześnie do prowadzenia działalności w zgodzie z przyjętą przez franczyzodawcę koncepcją biznesową. Działa we własnym imieniu, mogąc jednocześnie liczyć na kompleksowe wsparcie franczyzodawcy. Jest jednak zobowiązana uiszczać określone w umowie opłaty.
Czy każdy może stać się franczyzobiorcą?

Franczyzobiorcą może zostać każda osoba, która dysponuje odpowiednim kapitałem początkowym (indywidualnie określa ją dany franczyzodawca), chce prowadzić własny biznes i ma do tego pewne predyspozycje.

Poza opłatą wstępną trzeba też liczyć się z kosztami dodatkowymi, określonymi w umowie. Warto jednak podkreślić, że wiele sieci franczyzowych zdejmuje ze swoich partnerów biznesowych ciężar opłat miesięcznych związanych choćby z wynajmem lokalu.

Cenne przy takiej współpracy może być doświadczenie biznesowe, choć nie jest ono wymagane. Jeśli więc wcześniej miałeś już okazję prowadzić własną działalność lub przynajmniej miałeś decyzyjne, odpowiedzialne stanowisko pracy, jest to duży plus i ułatwienie już na samym początku.

Franczyzobiorca – idealne cechy

Warunki „twarde” to jedno, ale liczą się również tzw. umiejętności miękkie, które w biznesie są nieocenione. Nawet gotowy przepis na sukces może się nie udać, jeśli dana osoba nie ma odpowiednich predyspozycji i dużo samozaparcia do pracy na swoim.

Idealny franczyzobiorca to osoba ambitna, nastawiona na sukces, realistycznie spoglądająca na rzeczywistość.

Prowadząc własny biznes, trzeba być samodzielnym w podejmowaniu decyzji, bo wiążą się one z odpowiedzialnością – nie tylko za interes własny, ale także za franczyzodawcy. Od razu trzeba więc wspomnieć o kolejnym kryterium: zaangażowaniu i zaradności. Franczyzobiorca ma prawo oczekiwać wsparcia biznesowego i merytorycznego doradztwa (wynika to z zapisów umowy), ale nie oznacza to, że franczyzodawca ma wyręczać osobę odpowiedzialną za prowadzenie danego punktu handlowego.

Do grupy idealnych cech franczyzobiorcy zalicza się ponadto przedsiębiorczość, odporność na stres, umiejętność dostosowywania się do zmieniających warunków i nawiązywania relacji z klientami oraz nastawienie na współpracę.

Współpraca franczyzowa – czy na pewno dla każdego?

Osoby zaradne i ambitne, które chcą się wykazać na nowym polu są idealnymi kandydatami na franczyzobiorców.

Natomiast w nowym, specyficznym środowisku biznesowym nie do końca poradzą sobie osoby, które cenią sobie poczucie wolności lub takie, które nie wykazują inicjatywy i przez to preferują raczej z góry narzucony, przewidywalny zestaw obowiązków.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here