Kiedy opłaca się założyć własną firmę?

0
kiedy zalozyc wlasna firme

Decyzja o założeniu własnej firmy jest jednym z tych trudniejszych życiowych wyborów. Osoby, które myślą o przejściu na swoje, boją się czy sobie poradzą i czy firma nie splajtuje po kilku miesiącach działalności. Strach ten sprawia, że wiele osób rezygnuje lub odkłada marzenia o własnym biznesie. Zdarzają się jednak sytuacje, że takie obawy są nieuzasadnione co więcej, założenie własnej działalności gospodarcze jest wymuszone przez obowiązujące w Polsce przepisy prawa. Zobacz, kiedy opłaca się założyć własną firmę.

Kiedy prawo nas zobowiązuje

Każda osoba, która chce sprzedawać towary lub usługi przez dłuższy czas w sposób zorganizowany i profesjonalny jest zobowiązana do zarejestrowania działalności gospodarczej.  Jeżeli będzie ona podejmować działania bez formalnego otwarcia firmy, narażona jest na sankcje karne, w tym te finansowe.  Jako nielegalna firma może być przez urzędników poczytana długotrwała sprzedaż ubrań (nawet używanych) czy wykonywanie usług remontowych (nawet dla znajomych i rodziny).

Kiedy opłaca się założyć własną firmę?

Przez zarejestrowaniem własnej firmy w urzędzie trzeba jednak zastanowić się, czy to działanie będzie opłacalne. Najlepiej skontaktować się w tym celu z księgową lub kancelarią podatkową, która pomoże ustalić, jaka forma opodatkowania działalności będzie najkorzystniejsza oraz wyliczyć, jaki zysk zostanie właścicielowi po opłaceniu wszystkich podatków i składek.

jak zalozyc wlasna firme

Przed udaniem się na spotkanie koniecznie trzeba zrobić wstępny plan finansowy, który będzie mówił o tym, na jakie zarobki możemy liczyć.  Jeżeli okaże się, że przewidywany zysk jest wyższy niż z pracy na etacie lub równoważ się, warto zdecydować się na otwarcie firmy. Dzięki temu będzie można rozpocząć współpracę z większą ilością przedsiębiorstw, uzyskać dofinansowanie oraz wrzucić sobie w koszty firmy część wydatków związanych z wykonywaniem pracy.

Przed otwarciem firmy…

Zanim rzuci się etat i rozpocznie pracę na swoim, warto jednak odpowiednio przygotować się do tego kroku. Podstawą jest opracowanie biznes planu oraz budżetu przedsięwzięcia, przetestowanie produktu lub usługi, opracowanie procesu dystrybucji. Osoby, które mają taką możliwości, powinny na początku łączyć pracę na etacie z własną firmą. Pozwoli to sprawdzić, czy biznes będzie przynosił przychód oraz zagwarantuje, że ze stałej pensji będzie można inwestować w jego rozwój. Osoby posiadające własną firmę mogą również przejść na model zatrudnienia w oparciu o samozatrudnienie. Dzięki temu w powolnym, ale systematycznym tempie będą mogły rozwijać biznes i budować bazę klientów, którzy pozwolą na utrzymanie się po całkowitej rezygnacji z etatu.

czy oplaca sie zakaldac firme

Warto także pamiętać, że własna firma to ciężka praca, dużo poświęconego jej czasu i zaangażowania. Osoby, które chcą ją założyć skuszone wizją łatwych pieniędzy i mnóstwa wolnego czasu, powinny gruntownie przemyśleć swoją decyzję. Taka beztroska może skończyć się rozczarowaniem i straceniem większości oszczędności. Specjaliści radzą, aby otwarcia własnej firmy nie traktować jako ucieczki od nudnej i stresującej pracy, wymagającego szefa czy porannego wstawania.

Jak wybrać ścieżkę kariery?

0
ak budowac sciezke kariery

Wybór ścieżki kariery to jeden z tych z serii najważniejszych w życiu. Najlepiej byłoby, aby  przyszły zawód, a co za tym idzie i ścieżka zawodowa były tożsame z wykształceniem i zdobytą edukacją. Niestety często tak nie jest.  Coraz częściej można zaobserwować, że praca zarobkowa ma mało wspólnego z kierunkiem studiów czy też z planami przed nimi. Nie zawsze jednak tak musi być.  Wielu osobom udaje się połączyć wykształcenie i pasje ze ścieżką kariery. Aby to jednak zrobić, należy być nie tylko konsekwentnym, ale i dobrze przemyśleć wybór ścieżki kariery. Jak to zrobić? Zobaczcie sami!

Testy predyspozycji zawodowych

Jeżeli nie wiesz, co chcesz robić w życiu i intensywnie zastanawiasz się jaka praca byłaby dla ciebie odpowiednia, na początek możesz sięgnąć po testy predyspozycji zawodowych. Są to testy psychologiczne, które zbadają twoją osobowość i powiedzą jakie zawody są ci najbliższe. Testy predyspozycji zawodowych można zrobić w Internecie lub też na spotkaniu z doradcą zawodowym. Polecanym przez specjalistów i wartym uwagi jest test MBTI, opracowany przez amerykańskich psychologów. Skupia się on na dominujących cech jednostki, które są przyporządkowywane do 16 typów osobowości występujących w danym społeczeństwie. Ważne, aby ich wyników nie traktować zero jedynkowo.

testy predyspozycji zawodowych

Próbuj różnych prac

Same testy predyspozycji zawodowych to jednak tylko teoria. Przy wyborze ścieżki zawodowej warto również postawić na praktykę. Specjaliści polecają, aby korzystać z różnych doświadczeń i eksperymentować. W tym celu warto przez kilka miesięcy pracować w różnych miejscach, na różnych stanowiskach i w różnych branżach. Dzięki temu będzie się miało okazję dowiedzieć co, tak naprawdę sprawia przyjemność w pracy i dzięki czemu czujemy się spełnienie. Takie doświadczenie pozwolą również dowiedzieć się jakich pracodawców powinno się poszukiwać. W tych poszukiwaniach trzeba być jednak świadomym i konsekwentnym pomoże w tym jasno określony cel.

Cel kariery zawodowej

Budując ścieżkę kariery, warto określić sobie cel, do którego się zmierza. Celem jest to, w jakiej sytuacji chce się być za X lat. Realizacja tego celu powinno się rozłożyć na etapy, które będą starannie zaplanowane. W swoich planach warto uwzględnić jakie umiejętności będą potrzebne do osiągnięcia celu oraz jakie wyrzeczenia będzie trzeba ponieść.  W budowaniu celu kariery zawodowej pomoże uzupełnienie zdań: moje marzenia to/chcę osiągnąć/chcę być; moje wartości to/moje pasje to/ moje inspiracje to.

jak wybrac przyszly zawod

Mocne strony i zalety

Wybór ścieżki kariery powinien się opierać także na jasnym określeniu swoich mocnych stron oraz kwalifikacji i kompetencji, które już się posiada. Jeżeli nie umie się ich samodzielnie określić, o radę dobrze jest spytać innych – znajomych, rodzinę czy przyjaciół.

Etapu kariery zawodowej

W wyborze ścieżki zawodowej należy również pamiętać, że nie od razu Kraków zbudowano. Pierwsza praca będzie tą, która dopiero nauczy nas poruszać się po rynku pracy i w zawiłym świecie biznesu, nie od razu musi ona przynosić duże pieniądze i być tym wymarzonym stanowiskiem. Eksperci ds. planowania kariery podpowiadają, że pierwsza faza  – czyli zdobywanie doświadczeń i kształtowanie się wizji przyszłości trwa do około 35 roku życia. Potem następuje dopiero czas na pierwsze podsumowania i konfrontacje z założonymi celami.

 

Błędy początkujących przedsiębiorców

0
jakie bledy popelniaja przedsiebiorcy

Początki prowadzenia biznesu są trudne. Nie znajomość przepisów, rynku, i narzędzi powalających efektywnie zarządzać firmą sprawiaj, że właściciele firm popełniają wiele błędów. Przed niektórymi z nich da się jednak ustrzec. Aby ich uniknąć, konieczne jest jednak odpowiednie przygotowanie się do założenia własnej działalności gospodarczej. Wiedzę oraz przestrogi można również czerpać z case study przedsiębiorców, którzy trudne początki mają już za sobą. Zobacz listę błędów najczęściej popełnianych przez młodych przedsiębiorców.

Brak planu

Wielu młodych przedsiębiorców zakłada firmę w myśl zasady: jakoś to będzie. Brak planu sprawia, że nie wiedzą, co tak naprawdę chcą osiągnąć, jakimi narzędziami i jaki jest główny kierunek ich rozwoju. Brak planu działa sprawia również, że nie wiadomo, w jakim czasie mają być osiągnięte pierwsze efekty. Wszystko to sprawia, że w działania przedsiębiorcy wkrada się chaos i bałagan. Co chwilowa zmiana koncepcji i imanie się różnych narzędzi, sprawia, że firma nie tylko się nie rozwija, ale i cofa się. Dlatego, jeśli nie chcesz popełnić tego błędu, przed rozpoczęciem działalności gospodarczej koniecznie opracuj biznesplan.

jaki bledow nie popelniec

Brak funduszy

Jednym z najczęściej popełnianych błędów przez młodych przedsiębiorców jest brak funduszy na rozruch firmy. Początki bywają trudne i wiele kosztują. Konieczne jest zrobienie strony www, wynajmem biura, opracowanie umów dla kontrahentów, promocja itd. – wszystko to wiąże się z kosztami. Młodzi przedsiębiorcy starają się podejść jednak to tych zagadnień po kosztach, a wszystko to przez brak oszczędności i funduszy na tego typu działania. Przedsiębiorcy, którzy chcą się ustrzec tego błędu, powinni opracować budżet działalności i sprawdzić, czy stan ich konta pozwala na otworzenie biznesu i inwestowanie w niego przez kilka pierwszych miesięcy.

Brak marketingu

Brak promocji i reklamy wiąże się z barkiem klientów. Natomiast brak klientów wiąże się z brakiem zysków. Niestety wielu młodych przedsiębiorców starając się oszczędzać, odpuszcza sobie marketing lub też zajmuje się nim na pół gwizdka. Warto pamiętać, że inwestując w złej jakości stronę internetową, nieprofesjonalnie wykonane ulotki czy katalogi lub prowadząc profil w mediach społecznościowy w niewłaściwy sposób, można zrobić sobie więcej szkody niż pożytku.

Przypadkowy wybór firm outsourcingowych

Młodzi przedsiębiorcy, którzy decydują się część zadań wydelegować na zewnątrz zazwyczaj nie do końca wiedzą, jakimi względami się kierować przy wyborze firm outsourcingowych. Kończy się to frustracją i problemami związanymi np. z rozliczaniem firmy (w przypadku księgowej) lub nieodpowiednim prowadzeniem działań.

najczestsze bledy przedsiebiorcow

Jednocześnie dużym błędem początkujących przedsiębiorców jest poleganie tylko na sobie. Właściciel firmy powinien skupić się na tych zadaniach, w których jest najlepszy, a reszta zlecić specjalistom. Dzięki temu będzie mógł efektywnie zarządzać przedsiębiorstwem.

Próba bycia idealnym

Wielu początkujących przedsiębiorców to perfekcjoniści. Chcą, aby ich produkt był idealny i doskonały. A tym samych hamują i opóźniają jego wejście na rynek. Warto pamiętać, że zawsze będzie coś do udoskonalenia, dlatego nie warto oczekiwać stworzenia tego idealnego. Produkty czy usługi powinny być dopracowane, ale nie muszą być perfekcyjne. To, czego im brakuje i tak zweryfikuje rynek. Ten błąd początkujących przedsiębiorców może prowadzić do tego, że środki na rozruch się skończą, a projekt nadal nie będzie gotowy i wdrożony na rynek.

Brak grupy docelowej

Częstym błędem młodych przedsiębiorców jest to, iż uważają oni, że ich produkt jest dobry dla wszystkich i każdemu się spodoba. W praktyce nigdy tak nie jest, na potwierdzenie tego można przytoczyć znane porzekadło: jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Nawet jeśli zamierza się zainteresować w produkt czy usługę uniwersalną, dobrze jest zawęzić grupę docelową. Może ona obejmować tylko płeć, wiek lub miejscowość głównych odbiorców. Dopiero wraz z rozwojem biznesu warto ją poszerzać. Określenie grupy docelowej pozwoli również na odpowiednie kierowanie reklam i promocji.

Początkujący przedsiębiorcy mogą i popełniają wiele błędów. Taki jest ich przywilej, jako śnieżynek w biznesie. Muszą oni pamiętać, że wszystkich błędów nigdy się nie ustrzegą, a także wiedzieć, jak wyciągać wnioski z tych popełnionych.

 

Szybki kredyt gotówkowy kontra chwilówki

0

Obecnie nie tylko chwilówki są szybkim sposobem pożyczania pieniędzy, dlatego że banki także oferują błyskawiczne kredyty gotówkowe. Szybki kredyt gotówkowy to ciekawe rozwiązanie pozwalające ominąć zawiłe procedury, a przy okazji zdobyć oczekiwane pieniądze nawet w 25 minut. Mało tego pożyczanie w banku jest wiele korzystniejsze pod kątem finansowym i mniej obciąża kieszeń niż chwilówka.

W tej chwili coraz więcej produktów gotówkowych oferowanych przez banki łączy w sobie szybkość, nieskomplikowanie formalne plus nieduży koszt jak pisze portal FInanseOsobiste.pl. Wystarczy poświęcić trochę czasu, aby je znaleźć i pożyczyć środki na ciekawych zasadach. Czasu na znalezienie nie strwonisz dużo, albowiem możesz skorzystać z dostępnych w sieci wygodnych rozwiązań ułatwiających szukanie i porównywanie kredytów, którymi są rankingi kredytów gotówkowych.

Jeżeli chcesz błyskawicznie sięgnąć po gotówkę, masz do dyspozycji pierwszorzędne rozwiązanie finansowe, umożliwiające pozyskanie pieniędzy na dowolny cel. Oprócz tego banki ręczą rzeczywiście szybkie wydanie decyzji kredytowej, bo już w 20 minut. Klient zainteresowany kredytem może go wziąć na bardzo ciekawych zasadach, chociażby bez oprocentowania, a jedynym kosztem, jaki zapłaci, jest prowizja od udostępnionego kredytu. Wysokość raty można regulować swobodnie, wykorzystując czas spłaty, który jest osiągalny od 8 do 120 miesięcy.

Obecnie dostępne szybkie kredyty gotówkowe są niezwykle proste, a ich dostanie nie jest obarczone znaczną ilością dokumentów. Możesz liczyć na istotne uproszczenie procedur z racji możliwości złożenia oświadczenia o dochodzie i zatrudnieniu. Co prawda każdy bank ocenia historię finansową klienta oraz jego zdolność do spłaty pożyczki, aczkolwiek w wypadku jej braku nie wydaje definitywnej odmowy przyznania kredytu. Jeśli zdolność kredytowa okaże się za słaba, bank zaproponuje zredukowaną wielkość pożyczki, z dłuższym okresem spłaty, to znaczy przedstawi propozycję przystosowaną do indywidualnych możliwości wnioskodawcy.

Opcją dla ekspresowych kredytów gotówkowych są chwilówki, po które sięgają przeważnie osoby, które nie mają szans dostania kredytu w bankach lub jeszcze szybciej potrzebują gotówki na koncie. Zainteresowanie chwilówkami jednak nie spada, bo firmy pożyczkowe kuszą ofertami pierwszych pożyczek za darmo jak robi to Ferratum Bank czy Wandoo. Jeszcze inaczej podchodzi do tego Wonga oferując chwilówkę za 10 zł. Te koszty zdecydowanie są bardzo korzystne, ale trzeba pamiętać, że taka oferta obowiązuje tylko nowych klientów.

Jak znaleźć prace bez doświadczenia zawodowego?

0
jak napisac pierwsze cv

Brak doświadczenia zawodowego to jedna z głównych bolączek kandydatów. Cierpią na nią szczególnie ci, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z rynkiem pracy. Ten brak postrzegają często jako swój największy minus i boją się czy pracodawcy będą zainteresowani pracownikiem bez doświadczenia zawodowego. Należy jednak pamiętać, że każdy kiedyś zaczynał, a kluczem do znalezienia pracy bez doświadczenia, jest odpowiednie zaprezentowanie siebie.

CV osoby bez doświadczenia zawodowego

Jeżeli nigdzie wcześniej się nie pracowało, w CV pole doświadczenie będzie puste. Wielu kandydatów martwi się, że to już na wstępie przekreśli ich szanse na zainteresowanie pracodawcy. Tymczasem jak przekonują specjaliści ds. rekrutacji, wcale tak nie musi być. Konieczne jest jednak przygotowanie profesjonalnego  CV. Najważniejsze informacje w CV osoby bez doświadczenia to: imię i nazwisko, zdjęcie, podsumowanie zawodowe, umiejętności i języki obce. Sekcje te powinny się wyróżniać i od razu wpadać w oko, dzięki czemu pracodawca od razu zauważy mocne strony kandydata.

jak szukac pracy bez doswiadczenia zawodowego

Jak szukać pracy bez doświadczenia?

Najmocniejszym punktem resume osoby bez doświadczenia powinno być podsumowanie zawodowe.  Warto w nim jasno określić  czym się aktualnie zajmuje (np. jestem studentem, skończyłem szkole policealna itd.) przedstawić, jakie ma się zainteresowania zawodowe oraz swoje motywacje.  Odpowiednio przygotowana notka sprawi, że pracodawca zainteresuje się nawet osobą bez doświadczenia. Dobrze jest te kilka zdań przygotować indywidualnie do każdej firmy, a nie wysłać szablonowej wypowiedzi.

Znajomość języków obcych na rynku pracy

Znajomość języków obcych to dziś jedna z tych umiejętności, która jest najwyżej oceniana przez pracodawców. Jeśli znasz jakiś język w stopniu umożliwiającym swobodną komunikację, poszukiwania pracy będą o wiele łatwiejsze. Wielu pracodawców poszukuje kandydatów bez doświadczenia, ale ze znajomością języka obcego. Takich ofert można szukać np. na niższych stanowiskach w korporacjach.

Postaw na praktykę

W pierwszym CV warto zaznaczyć umiejętności praktyczne, które się posiada. Mogły być one nabyte podczas staży, praktyk czy wolontariatu studenckiego lub też zdobyte poprzez kursy i szkolenia. Warto wymienić je wszystkie, nawet te, które na pierwszy rzut oka wydają ci się nic nieznaczące. Umiejętności, jakie możesz wpisać to np.: obsługa komputera, urządzeń biurowych, wyszukiwanie informacji w sieci itd.

jak szukac pierwszej pracy

Praktyki, staże, szkolenia – czyli aktywność studencka

Jeżeli w czasie studiów uczestniczyło się w praktykach, stażach czy innych formach samorozwoju powinny być one uwzględnione w CV osób poszukujących pierwszej pracy. Pracodawca otrzyma wtedy jasny sygnał, że jest się  pro aktywnym i otwartym na naukę. W pierwszym CV warto też wspomnieć o wolontariatach studenckich czy innej aktywności np. organizacji konferencji studenckich, uczestnictwie w kołach naukowych, pełnieniu funkcji starosty roku itd.

Umiejętności miękki na rynku pracy

Na dzisiejszym roku pracy oprócz doświadczenia i umiejętności twardych liczą się tez kompetencje miękkie. Trzeba więc zastanowić się, jaką  jest się osobą  i wymień te cechy, które cię charakteryzują. Może to być np. kreatywność, umiejętność działania w stresowych sytuacjach czy skrupulatność – wymienione cechy dobrze jest poprzeć przykładami np. z uczelnianego życia.

Szukając pierwszej pracy, trzeba też pamiętać, że ma być ona startem w dorosłe życie. Nie ma co od razu mieć wysokich oczekiwań i liczyć na posadę managera (takie historie zdarzają się tylko w filmach). Zadaniem osoby bez doświadczenia zawodowego powinno być znalezienie takiej pracy, która będzie odpowiadać celom, kto chce się osiągnąć na rynku pracy.

 

Praca na kontrakcie zagranicznym. Jak pracuje się w oparciu o umowę z przedsiębiorcą zagranicznym?

0
umowa o prace z zagraniczna firma

Coraz więcej zagranicznych firm decyduje się na umieszczenie swoich oddziałów lub siedzib na terenie Polski. Otwarcie biura nad Wisłą wiąże się z tym, że do pracy zatrudniani są  również polscy pracownicy. Otrzymują oni propozycje pracy w oparciu o zagraniczny kontrakt. W praktyce oznacza to, że są zatrudnieni na umowie o pracę tylko, że na podstawie przepisów państwa, w którym zarejestrowana jest firma. Rozwiązanie to budzi obawy wielu kandydatów, którzy dostali do podpisania  kontrakt zagraniczny. Zobacz czy słusznie.

Zatrudnienie w oparciu o zagraniczną umowę o pracę budzi obawy wielu osób. Boją się one konsekwencji, jakie mogą wynikać z podpisania takiego dokumentu. Jednak praca na zagranicznym kontrakcie jest coraz powszechniejszą formą zatrudnienia w Polsce. Zanim jednak popisze się dokumenty przygotowane przez pracodawcę, należy sprawdzić kilka kwestii.

Zapisy umowy o pracę na kontrakcie zagranicznym

Artykuł 8  ustawy o języku polskim jasno określa, że umowa o pracę, a także inne dokumenty związane ze stosunkiem pracy muszą być w języku polskim niezależnie od tego, w jakim kraju podwładny będzie wykonywał swoje obowiązki. Prawo dopuszczę opracowanie również umowy i pozostałych dokumentów w języku obcym, ale pracodawca musi mieć świadomość, że w przypadku sporu na tle wykonywania umowy podstawą wykładni wszystkich dokumentów będzie wersja polska. Jeżeli przy podpisywaniu dokumentów zagraniczny pracodawca przedstawi ci umowę w języku innym niż polski, masz prawo żądać wersji w rodzimym języku.

umowa o prace z brytujska firma

Umowa o  pracę w myśl przepisów praca

Bardzo często umowy o pracę z zagranicznymi pracodawcami opatrzone są zapisami mówiącymi, że wszelkie spory oraz zobowiązania wynikające ze stosunku pracy będą rozwiązywane w myśl prawa kraju, w którym zarejestrowana jest działalność. Taki zapis nie jest niezgodny z prawem, jednak nie jest zbyt korzystny dla pracownika. Wynika to z prostej przyczyny – niemal na pewno nie znasz prawa pracy obowiązującego w Wielkiej Brytanii, Niemczech czy Hiszpanii. Oznacza to, że decydując się na podpisanie takiej umowy, tak naprawdę nie wiesz, jakich obowiązkowe się podejmujesz. Najlepszym rozwiązaniem jest więc poproszeni o wpisanie do umowy, że będzie opierała się o polskie prawo, ewentualnie jeśli bardzo ci zależy na pracy (i nie jest to możliwe) zasięgnięcie porady prawnika specjalizującego się w prawie pracy danego kraju. Wyjściem pośrednim (choć nie najbezpieczniejszym) jest poproszenie  szczegółowe rozpisanie w umowie twoich praw i obowiązków.

Umowa o prace z zagranicznym pracodawca a składki i podatki

Zagraniczny przedsiębiorca, który prowadzi na terytorium Polski działalność poprzez stałe przedstawicielstwo, zobowiązany jest do rejestracji w polskim Urzędzie Skarbowym i ZUS. Rejestracja ta sprawia, że wszystkie podatki i składki za pracownika zatrudnionego na zagranicznym kontrakcie są odprowadzane do polskich instytucji.

czy jest kntrakt zagroniczny

Jeśli okaże się, że firma nie prowadzi działalności na terenie Polski, sytuacja jest bardziej skomplikowana. Pierwszym rozwiązaniem jest to, że twoje składki i podatki będą odprowadzane do urzędów właściwych pracodawcy (czyli zlokalizowanych na terenie państwa, w którym przedsiębiorstwo posiada siedzibę). W tym wypadku trzeba liczyć się z tym, że np. nie będzie ci przysługiwać opieka zdrowotna z NFZ, a części twojej emerytury będzie np. ta angielska. Sytuacja w zakresie opieki zdrowotnej najczęściej rozwiązywana jest wykupieniem przez przedsiębiorstwo prywatnej opieki medycznej dla pracowników w Polsce.

Drugim rozwiązaniem tej sytuacji jest przejęcie przez pracownika obowiązków płatnika w Urzędzie Skarbowym oraz ZUS-ie. Wtedy to pracodawca wypłaca co miesiąc pensję brutto, a pracownik samodzielnie dokonuje płatności do Urzędu Skarbowego oraz ZUS. Od uzyskanej kwoty musi również odliczyć sobie 18% podatku na całości swojego dochodu. To rozwiązanie wiąże się jednak z tym, że należy poświęcić swój czas na dokonywanie rozliczeń podatkowych.

 

Jak negocjować wynagrodzenie na rozmowie kwalifikacyjnej?

0
jak negocjowac wynagrodzenie na rozmowie o prace

Niemal podczas każdej rozmowy kwalifikacyjnej pada pytanie o wysokość oczekiwanych zarobków. Wiele osób uważa je za najtrudniejsze pytanie w procesie rekrutacji.  Skrępowanie nie pozwala im podać kwoty, której oczekują, a nawet jeśli już ją podają, to robią to niechętnie, bojąc się, że przyszły pracodawca uzna ją za zbyt wysoką. Jednak tylko jasne powiedzenie o swoich oczekiwaniach sprawi, że ma się szansę na zdobycie satysfakcjonującego wynagrodzenia, które będzie odpowiadać zaangażowaniu w pracę oraz będzie odzwierciedleniem wiedzy i umiejętności. Zobacz, jak negocjować wynagrodzenie na rozmowie kwalifikacyjnej.

Proszę powiedzieć, ile chce Pan/Pani zarabiać?

Jest niemal w 100% pewnie, że takie pytanie otrzyma się na rozmowie kwalifikacyjnej, dlatego do odpowiedzi na nie warto przygotować się zawczasu. Po pierwsze przed udaniem się na spotkanie z rekruterem – sprawdź, jak jest średnia wysokość wynagrodzenia na podobnym/ takim samym stanowisku w przedsiębiorstwach w twoim regionie. Po drugie policz, jakie są twoje miesięczne wydatki na koszty stałe (czynsz za mieszkanie, telefon, dojazdy itp.) i dolicz do nich odpowiednią kwotę na wyżywienie i oszczędności. Tym sposobem otrzymasz kwotę, którą możesz podać na rozmowie kwalifikacyjnej.

jak odpwoedziec na pytanie ile sie chce zarabiac

Ustalenie wysokości pensji to negocjacje

Pamiętaj, że ustalanie wysokości pensji jest procesem negocjacji biznesowych. Dlatego też zadbaj o to, aby twoja pozycja nie była z gruntu przegrana. Podawaj zawsze nieco zawyżoną kwotę, dzięki temu w trakcie procesu negocjacyjnego będziesz miał z czego zrezygnować. Dobrym rozwiązaniem jest też określenie przyszłej pensji za pomocą widełek. W czasie rozmowy o finansach nie ulegaj także emocja, bądź opanowany i spokojny.

Negocjacje wynagrodzenia na rozmowie rekrutacyjnej

Wiele firm nie ma ustalonego budżetu na pracownika, szczególnie w przypadku wyższych stanowisk – oznacza to, że twoja pensja uzależniona jest od twoich umiejętności negocjacyjnych. Ustalając wynagrodzenie na rozmowie kwalifikacyjnej, uargumentuj więc dlaczego chcesz zarabiać określoną sumę. Najlepszymi argumentami są te oparte na doświadczeniu, umiejętnościach i zagazowania w pracę. Tym sposobem przekonasz pracodawcę, że nie zmarnuje on pieniędzy zainwestowanych w ciebie. Absolutnie nie posiłkuj się zdaniami typu: w poprzedniej pracy zarabiali XYZ i teraz też chce tyle lub więcej, czy też mam kredyt, małe dziecko i wysoki czynsz więc muszę zarabiać XYZ – to nie są argumenty, które trafia do przedsiębiorcy.

jak negocjowac wynagrodzenie eudforum.pl

Kiedy pracodawca oferuje za mało?

Jeżeli negocjacje wynagrodzenie na rozmowie kwalifikacyjnej nie idą po twojej myśli i oferowana kwota cię nie zadowala, nie warto zamykać sobie furtki (o ile praca wydaje ci się ciekawa). Dobrym pomysłem jest dopytanie rekrutera o dodatkowe benefity do pensji np. możliwość sfinansowania studiów podyplomowych lub szkoleń, pakiet socjalny, zwrot kosztów paliwa itd. Być może po przeliczeniu okaże się, że część z takich benefity ma dla ciebie większą wartość niż wyższe wynagrodzenie pieniężne.

Ustal szczegóły wynagrodzenia

Negocjując pensję na rozmowie rekrutacyjnej, doprecyzuj za co dokładnie, będzie ona wypłacana.  Wysokość wynagrodzenia powinna być uzależniona od czasu pracy oraz obowiązków. Nie zapominaj również o niemyleniu pojąć wynagrodzenia brutto i netto. To, które otrzymujesz na tzw. rękę to wynagrodzenie netto, jest ono zazwyczaj niższe niż wysokość pensji brutto.

 

Darmowe szkolenia – gdzie ich szukać?

0
darmowe szkolenia jak je znalec

Osoby, które chcą poszerzać swoje kwalifikacji i umiejętności mają bardzo duże możliwości. Mogą oni uczestniczyć w kursach czy szkoleniach dokształcających. Prowadzone są one zarówno w formie stacjonarnej, jak i on-line. Nie ma jednak co ukrywać, że udział w takich wydarzeniach potrafi sporo kosztować. Średni koszt szkolenia jednodniowego to ok. 400 zł, za dwudniowy kurs trzeba już zapłacić ponad 800 zł. Jednak płatne szkolenia to nie jedyna opcja. Znakomitą okazją do rozwoju zawodowego i osobistego są również bezpłatne szkolenia. Mogą one obejmować tematykę biznesową oraz rozwoju osobistego. Zobacz, gdzie szukać darmowych szkoleń.

Darmowe szkolenia on-line

Szeroki wybór bezpłatnych szkoleń jest na rynku kursów on-line. Darmowe webinary organizowane są przez wiele firm, blogerów czy liderów opinii. Aby je odnaleźć, nie trzeba udawać się do Urzędu Pracy czy zbytnio wysilać – informacje o darmowych webinarach można odnaleźć na fan page’ach marek czy blogerów. Jeżeli chce się otrzymywać informacje o darmowych kursach, warto również się zapisać do newsletterów firm, które działają w branży, którą jesteśmy zainteresowani.

Inwestycja w kadry – darmowe szkolenia stacjonarne

O darmowych szkoleniach w formie stacjonarnej można dowiedzieć się z rządowej strony inwestycjawkadry.pl. Strona prowadzona jest przez PARP i można tam znaleźć kursy płatne oraz bezpłatne. Najczęściej są one finansowane ze środków unijnych na terenie całego kraju. Informacje o darmowych szkoleniach można też śledzić na innych portalach szkoleniowych. O doskonalenie zawodowe oraz kursy rozwoju osobistego, warto również zapytać w lokalnych Urzędach Pracy.

gdzie szukac darmowych szkolen

Social media, a darmowe szkolenia

Dla tych, którzy wolą poszukiwać darmowych szkoleń w internecie pomocne mogą być social media. Informacje o nich umieszczane są przez marki na LinkedIn, GoldenLine oraz Facebooku. Na Facebooku warto dołączyć do grup, które zrzeszają informacje o wydarzeniach w dany mieście oraz grup typu darmowe szkolenia. Ilość umieszczanych tam informacji jest bardzo duża, dlatego też, aby wyszukać to odpowiednie dla siebie, trzeba wykazać się sporą cierpliwością oraz umiejętnością wyszukiwania informacja.

Dlaczego warto uczestniczyć w darmowych szkoleniach?

Bezpłatne szkolenia to znakomita okazja do poszerzenia swojej wiedzy oraz rozwoju kompetencji. Ich szeroka tematyka pozwala zadbać zarówno o rozwój kompetencji miękkich, jak i twarde umiejętności.

jak szukac darmowych szkolen

Bezpłatne szkolenia pozwalają uczestniczyć w zajęciach związanych ze swoją karierą zawodową, jak i tych, które realizują hobby czy pozwalają na przebranżowienie.

Korzystanie z darmowych webinarów pozwala również poznać case study i praktyczne aspekty działalności danej branży. Zazwyczaj są one prowadzone przez ekspertów, posiadających dużą wiedzę z danego zakresu.

Darmowe szkolenia a zgoda pracodawcy

Należy pamiętać, że jeżeli jest się zatrudnionym na etacie na uczestnictwo w darmowym szkoleniu, należy uzyskać zgodę pracodawcy (jeśli odbywa się ono w godzinach pracy). Jej przyznanie jest uwarunkowane zakończeniem cyklu kształcenie określonym rodzajem egzaminu lub dyplomu/certyfikatu potwierdzającego zdobycie uprawnień zawodowych. Takie przepisy wynikają z art. 106 kodeksu pracy. Wymiar urlopu, który można przeznaczyć na uczestnictwo w szkoleniach to 6 dni dla nauki kończącej się egzaminem eksternistycznym oraz 21 dni dla studenta ostatniego roku studiów (w tym wypadku urlop ma być przeznaczony na przygotowanie pracy dyplomowej).

 

Savoir vivre na rozmowie kwalifikacyjnej

0
jak zachowa sie na rozmowei kwalifikayjnej

Rozmowa kwalifikacyjna to jedna z tych stresujących sytuacji, w których prosto popełnić gafę. Tymczasem eksperci mówią, że na to, jak postrzega nas rekruter, wpływa pierwsze 5-10 sekund spotkania. Jeśli chce się więc otrzymać wymarzoną pracę, od samego początku należy się dobrze zaprezentować.  Pomogą w tym zasady biznesowej etykiety, które mówią jak zachowywać się podczas spotkania rekrutacyjnego, a także przed nim, kiedy to rekruter nas na nie zaprasza. Poznaj zasady savoir vivre na rozmowie rekrutacyjnej.

Zasady etykiety i netykiety biznesowej

Pierwszy kontakt z rekruterem następuje za pomocą telefonu lub maila. Rekruter dzwonią lub pisząc, zaprasza na spotkanie i rozmowę.  W przypadku rozmowy telefonicznej z rekruterem należy pamiętać o podstawowych zasadach. Trzeba mówić krótko i konkretnie, odpowiadać na zadane pytania, jeżeli przechodzimy na tryb głośnomówiący poinformować o tym rozmówcę, w przypadku nieodebranego połączenia oddzwaniać między 9 a 18.

Rozmowa kwalifikacyjna to jedna z tych stresujących sytuacji, w których prosto popełnić gafę. Tymczasem eksperci mówią, że na to, jak postrzega nas rekruter, wpływa pierwsze 5-10 sekund spotkania. Jeśli chce się więc otrzymać wymarzoną pracę, od samego początku należy się dobrze zaprezentować.  Pomogą w tym zasady biznesowej etykiety, które mówią jak zachowywać się podczas spotkania rekrutacyjnego, a także przed nim, kiedy to rekruter nas na nie zaprasza. Poznaj zasady savoir vivre na rozmowie rekrutacyjnej.  Zasady etykiety i netykiety biznesowej Pierwszy kontakt z rekruterem następuje za pomocą telefonu lub maila. Rekruter dzwonią lub pisząc, zaprasza na spotkanie i rozmowę.  W przypadku rozmowy telefonicznej z rekruterem należy pamiętać o podstawowych zasadach. Trzeba mówić krótko i konkretnie, odpowiadać na zadane pytania, jeżeli przechodzimy na tryb głośnomówiący poinformować o tym rozmówcę, w przypadku nieodebranego połączenia oddzwaniać między 9 a 18.   W przypadku mailowego zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną, należy potwierdzić otrzymanie informacji, zachowując ciągłość odpowiedzi, czyli odpowiadać przez respond. Jeżeli adresatami wiadomości jest więcej niż jedna osoba, należy opowiedzieć wszystkim. W mailu koniecznie należy unikać literówek i błędów ortograficznych oraz pamiętać o podpisaniu się pełnym imieniem i nazwiskiem.  Pierwsze chwile na rozmowie rekrutacyjnej Pierwsze kroki po wejściu do budynku, w którym ma odbyć się rozmowa kwalifikacyjna najlepiej skierować do recepcji. Tutaj należy się przedstawić, powiedzieć, w jakiej sprawie się przyszło i z kim było się umówionym.   Przywitanie z rekruterem Inicjatywa w zakresie powitania na rozmowie rekrutacyjnej należy do rekrutera. To on jako pierwszy wyciąga dłoń. Należy się do niego dostosować. Specjaliści polecają, aby dłoń uścisnąć pewnie, ale niezbyt mocno. Należy unikać zagarniania dłoni rekrutera od góry. Może to być poczytane jako próba dominacji. W czasie powitania na rozmowie kwalifikacyjnej dobrze jest też utrzymywać kontakt wzrokowy.  Nie zapomnij o telefonie Zasady savoir vivre na rozmowy kwalifikacyjne, nakazują bezwzględne wyłączenie dźwięku w telefonie. Dzwoniący w czasie spotkania telefon może nie tylko cię rozproszyć, ale wywrzeć niemiłe wrażenie na rekruterze. Telefon najlepiej wyłączyć jeszcze przed wejściem do pomieszczenia, gdzie będzie się odbywać rozmowa.  Profesjonalne podejście do rekrutera Należy pamiętać, że nawet najmilsza rozmowa kwalifikacyjna jest spotkaniem biznesowym. Nie ma tu zatem miejsca na zbytnie rozluźnienie, spoufalanie się z rekruterem, czy żarty. Reguły biznesowego savoir vivre mówią, aby zachować powagę i odpowiedni dystans również ten fizyczny. Istotne jest również odpowiadanie na pytania. Eksperci podpowiadają, że to kandydaci powinni mówić więcej niż rekruter. Nie należy jednak przerwać jego pytań, czy wypowiedzi. Jeżeli mamy wątpliwości lub chcemy zapytać o coś konkretnego, należy poczekać, aż on skończy swoją wypowiedz, nawet jeśli domyślamy się, co chce nam powiedzieć.  Zakończenie spotkania rekrutacyjnego Tak samo, jak w przypadku powitania z zakończeniem i pożegnanie się  wychodzi z inicjatywy rekrutera. To on podaje rękę jako pierwszy i wyprowadza z biura. Nasz uścisk powinien być pewny, ale nie za silny, należy także pamiętać o utrzymaniu kontaktu wzrokowego. Po spotkaniu w dobrym tonie jest podziękować za rozmowę i pożegnać się uprzejmym dowodzenia.  Zasady savoir vivre na rozmowie kwalifikacyjnej należy zachować niezależnie od tego, na jakie stanowisko się aplikuje. Takt, profesjonalizm i uprzejmość zawsze jest dobrze widziana. Kandydat, który nie stosuje się do zasad dobrego wychowania, może być pewien, że będzie pozytywnie odebrany przez osoby rekrutujące, a przez to nie straci szansy na zdobycie posady.

W przypadku mailowego zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną, należy potwierdzić otrzymanie informacji, zachowując ciągłość odpowiedzi, czyli odpowiadać przez respond. Jeżeli adresatami wiadomości jest więcej niż jedna osoba, należy opowiedzieć wszystkim. W mailu koniecznie należy unikać literówek i błędów ortograficznych oraz pamiętać o podpisaniu się pełnym imieniem i nazwiskiem.

Pierwsze chwile na rozmowie rekrutacyjnej

Pierwsze kroki po wejściu do budynku, w którym ma odbyć się rozmowa kwalifikacyjna najlepiej skierować do recepcji. Tutaj należy się przedstawić, powiedzieć, w jakiej sprawie się przyszło i z kim było się umówionym.

Przywitanie z rekruterem

Inicjatywa w zakresie powitania na rozmowie rekrutacyjnej należy do rekrutera. To on jako pierwszy wyciąga dłoń. Należy się do niego dostosować. Specjaliści polecają, aby dłoń uścisnąć pewnie, ale niezbyt mocno. Należy unikać zagarniania dłoni rekrutera od góry. Może to być poczytane jako próba dominacji. W czasie powitania na rozmowie kwalifikacyjnej dobrze jest też utrzymywać kontakt wzrokowy.

Nie zapomnij o telefonie

Zasady savoir vivre na rozmowy kwalifikacyjne, nakazują bezwzględne wyłączenie dźwięku w telefonie. Dzwoniący w czasie spotkania telefon może nie tylko cię rozproszyć, ale wywrzeć niemiłe wrażenie na rekruterze. Telefon najlepiej wyłączyć jeszcze przed wejściem do pomieszczenia, gdzie będzie się odbywać rozmowa.

jak zachowa sie na rozmowei kwalifikayjnej

Profesjonalne podejście do rekrutera

Należy pamiętać, że nawet najmilsza rozmowa kwalifikacyjna jest spotkaniem biznesowym. Nie ma tu zatem miejsca na zbytnie rozluźnienie, spoufalanie się z rekruterem, czy żarty. Reguły biznesowego savoir vivre mówią, aby zachować powagę i odpowiedni dystans również ten fizyczny. Istotne jest również odpowiadanie na pytania. Eksperci podpowiadają, że to kandydaci powinni mówić więcej niż rekruter. Nie należy jednak przerwać jego pytań, czy wypowiedzi. Jeżeli mamy wątpliwości lub chcemy zapytać o coś konkretnego, należy poczekać, aż on skończy swoją wypowiedz, nawet jeśli domyślamy się, co chce nam powiedzieć.

Zakończenie spotkania rekrutacyjnego

Tak samo, jak w przypadku powitania z zakończeniem i pożegnanie się  wychodzi z inicjatywy rekrutera. To on podaje rękę jako pierwszy i wyprowadza z biura. Nasz uścisk powinien być pewny, ale nie za silny, należy także pamiętać o utrzymaniu kontaktu wzrokowego. Po spotkaniu w dobrym tonie jest podziękować za rozmowę i pożegnać się uprzejmym dowodzenia.

Zasady savoir vivre na rozmowie kwalifikacyjnej należy zachować niezależnie od tego, na jakie stanowisko się aplikuje. Takt, profesjonalizm i uprzejmość zawsze jest dobrze widziana. Kandydat, który nie stosuje się do zasad dobrego wychowania, może być pewien, że będzie pozytywnie odebrany przez osoby rekrutujące, a przez to nie straci szansy na zdobycie posady.

 

Jak radzić sobie z wypaleniem zawodowym?

0

Z wypaleniem zawodowym spotyka się coraz większa liczba pracowników. Stres związany z wykonywaniem obowiązków zawodowych sprawia, że z pracy nie czerpiemy satysfakcji, a wręcz przeciwnie jest ona przyczyną coraz większych problemów zdrowotnych i emocjonalnych. Z syndromem BurnOut można sobie jednak skutecznie radzić. Sposobów na to jest co najmniej kilka. Najważniejsze jednak to zdawać sobie sprawę, że istnieje możliwość, że wypalenie zawodowe nas dotknie. Specjaliści w tym zakresie mówią, że gros osób przez lata lekceważy symptomy wypalenia zawodowego, a kiedy już je zauważą, to jest za późno na proste przeciwdziałanie im. Zobacz, jak radzić sobie z wypaleniem zawodowym.

Przyczyny wypalenia zawodowego

Specjaliści przyczyn wypalenia zawodowego upatrują w zbytnim zaangażowaniu się w wykonywane obowiązki i nieumiejętności zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Taki brak harmonii prowadzi do tego, że pracownik nie umie odciąć się od problemów firmy, nie widzi sensu poza pracą, odczuwa nadmierną odpowiedzialność za trudną sytuację firmy. Wszystko to prowadzi do stresu, z którym pracownik nie umie sobie poradzić. Narastający przez lata stres sprawia, że nie mas siły na dalszą walkę i się poddaje, czyli wypala. Przyczyną wypalenia zawodowego może być różnie zbyt duży rozdźwięk pomiędzy własnymi oczekiwaniami zawodowymi a aktualną pracą. Jeżeli sytuacja jest zbyt rozbieżna, u pracownika może wystąpić apatia, zniechęcenie czy złość.

jak unikanac wypalenia zawodowego

Symptomy wypalenia zawodowego

Pierwszym symptomem wypalenia zawodowego jest uczucie wyczerpania, dotyczy ono zarówno sfery psychicznej, jak i fizycznej. Organizm nie jest w stanie zregenerować sił i nabrać energii do pracy przez dłuższy czas. U pracownika może pojawić się również postawa apatyczna, która przejawia się tym, że nie chce on angażować się w sprawy firmy. Co więcej, nie będzie również zainteresowany swoimi prywatnymi zobowiązaniami. Na tym etapie wypalenia zawodowego mogą występować pierwsze relacje emocjonalne, takie jak werbalna agresja, cynizm, negowania zdania innych. Połączone to jest ze spadkiem kreatywności, motywacji do pracy oraz efektywność. Owocuje to dużym napięciem emocjonalnym, które może przejawiać się wahaniami nastroju. Ostatnie etapy wypalenia zawodowego obejmują psychosomatyczne reakcje organizmu (czyli problemy zdrowotne) oraz depresję.

Jak przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu?

Zauważając pierwsze symptomy syndromu BurnOut, należy im przeciwdziałać. Plan działania powinien być ustalony wspólnie z managerem lub szefem firmy,  im również zależy na tym, aby pracownik był jak najbardziej efektywny. Rozwiązaniami jest tutaj np. dłuższy urlop zmniejszenie zakresu obowiązków, poszerzenie pola działania, większa samodzielność w działaniach, wprowadzenie elastycznego czasu pracy itp.

jak sobie radzic z wypaleniem zawodowym

Jak pracować, aby się nie wypalić?

Wypaleniu zawodowemu można też skutecznie przeciwdziałać, zanim dostrzeże się u siebie jego pierwsze objawy. To, czy doświadczamy w swoim życiu tego stanu, w dużej mierze zależy od nas samych. Najprostszą radą w tym zakresie jest ta mówiąca o tym, aby w swoim życiu zawodowym zachować work life –balance. Specjaliści radzą również, aby pamiętać o odpowiedniej ilość snu, aktywności fizycznej przerwach w czasie dnia pracy, zachowaniu rozsądnej ilości godzin pracy, stawianiu sobie nowych wyzwań, jasnym ustaleniu priorytetów oraz urlopach.

W walce z wypaleniem zawodowym pomaga również posiadanie hobby oraz łamanie rutyny dnia pracy. Dobrze jest też zadbać o odpowiednią aranżację miejsca pracy, powinno ono być przyjazne i nastawione na redukcję stresu.

 

ZOBACZ TEŻ