zasady budowania marki osobistej

Rozwój rynku pracy sprawia, że do nowej sytuacji muszą przyzwyczaić się zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Zmiany, które zaszły w zakresie rekrutacji sprawia, że coraz więcej pracodawców sprawdza reputację kandydatów przed ich zatrudnieniem. Dobra marka osobista przekłada się więc na to, że kandydat jest lepiej postrzegany w procesie rekrutacji, ma lepszą pozycję na rynku, jest rozpoznawalny jako specjalista lub ekspert, a także może liczyć na większe zainteresowanie jego osobą. Zalety te sprawiają, że coraz więcej osób decyduje się na świadome budowanie marki osobistej. Zobacz jak zadbać o personal branding.

Czym jest budowanie marki osobistej?

W personal brandingu, czyli budowaniu marki osobistej ważne jest samo pojęcie marki osobistej. Specjaliści podpowiadają, że jest to zbiorczy wizerunek osoby, na który składa się zespół zachowań, cech i emocji. Zazwyczaj o marce osobistej mówi się w kontekście osób sławnych i znanych, jednak coraz częściej działania mające na celu jej zbudowanie podejmują ludzie, którzy nie znajdują się na pierwszych stronach gazet. Budowanie marki osobistej ma zapewnić im tytuł lidera w branży oraz zwiększyć atrakcyjność na rynku pracy. Marka osobista, a więc wizerunek, jaki chce się zbudować, wynika z poznania samego siebie i określenia, na czym ci tak naprawdę zależy. Zbudowanie go, a następnie zarządzanie nim wymaga czasu i dużej samoświadomości.

Jak sprawdzić swój wizerunek w sieci?

Budowanie marki osobistej najlepiej rozpocząć od sprawdzenia, jaki aktualnie wizerunek się posiada. Zadanie to jest proste, wystarczy w wyszukiwarce google wpisać swoje imię i nazwisko (ewentualnie adres mailowy) i zobaczyć jakie informacje zostaną wyszukane. Portret, jaki przedstawi wyszukiwarka, będzie podstawą do zastanowienia się, czy właśnie w taki sposób chcesz być postrzegany przez potencjalnych pracodawców i współpracowników.

jak budwac marke osobista na rynku pracy

Jak budować markę osobistą? Tylko z celem!

Jeżeli już wiesz, jak postrzega cię świat zewnętrzny i chcesz ten obraz zmienić, koniecznie musisz zastanowić się na jaki. W budowaniu marki osobistej ważne jest więc zastanowienie się, jaki jest twój cel oraz misja życiowa. Zdefiniowanie tych rzeczy powinno być pochodną twoich ambicji i życiowych ról, które chcesz spełniać. Cel, który wybierzesz, powinien być jasny i realny. Warto określić również, w jakim czasie i miejscu chcesz go zrealizować. Twoim celem może być np. zdobycie pracy starszego analityka w firmie XYZ czy pozyskanie opinii eksperta w branży księgowej.

Marka osobista, a konkurencja

Kolejnym krokiem w budowaniu marki osobistej jest zapoznanie się z konkurencją. Musisz wiedzieć, że na rynku pracy jest wiele osób, które ma podobne cele jak ty. Konieczne jest więc dowiedzenie się, w jaki sposób się od nich wyróżnić i być lepszym w tym, co robisz. W trakcie obserwowanie konkurencji możesz też poszukać mentorów, na których będziesz się wzorował. Chcesz zostać okrzyknięty ekspertem w email marketingu, obserwuj osoby, które uzyskały już ten tytuł, śledzi ich poczynania i ucz się od nich.

Personal branding podkreśla to, co dobre

Budując swoją markę, skup się na swoich umiejętnościach i kompetencje, w których jesteś naprawdę dobry. Zastanów się jak je wyeksponować w CV czy w social mediach. Przeanalizuj też czy twoja wiedza i doświadczenie jest adekwatne do celów, które sobie wyznaczyłeś i tego, czego poszukują pracodawcy. Jeśli okaże się, że nie spełniasz warunków, nie wahaj się inwestować w siebie. Szkolenia, konferencje, kursy czy inne metody rozwoju osobistego pomogą ci w osiąganiu celów. Pamiętaj, że w budowaniu marki osobistej należy opierać się na swoich mocnych stronach.

personal branding na czym polega

Pokaż, że umiesz się sprzedać

Personal branding w dużej mierze opiera się na autoprezentacji i umiejętności sprzedaży samego siebie. Nie wystarczy, że jesteś w czymś dobry i ciągle nabywasz nowe umiejętności, musisz umieć o tym mówić i sprawić, że pracodawcy cię usłyszą. Rozwiązaniem w tym zakresie jest prowadzenie własnego bloga, udzielanie się na branżowych spotkaniach czy konferencjach, a  także aktywność w social mediach. Jeśli zależy ci na budowaniu mocnej marki osobistej na rynku pracy, koniecznie pomyśl o założeniu profesjonalnych profili na Linkedin i na GoldenLine, a także na branżowych forach.

Budowanie swojej marki na rynku pracy to już niemal obowiązek. Jednak zgłębiając zagadnienia personal branding, warto pamiętać, aby w jej tworzeniu być autentycznym. Udawanie kogoś, kim się nie jest czy też przypisywanie sobie dodatkowych osiągnięć lub umiejętności nie wpłynie dobrze na wizerunek kandydata w procesie rekrutacyjnym.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here