podwyzka w pracy jak o nia prosic eduforum.pl

Rozmowa z szefem o podwyżce zawsze jest stresującą i niekomfortową sytuacją. Na taką rozmowę trudno znaleźć dogodny moment, a jeszcze trudniej przygotować sobie scenariusz rozmowy. Jednak i jeden i drugi element jest niezbędny, aby rozmowa o podwyżce zakończyła się sukcesem. Poznaj zasady, które mogą zwiększyć szansę na podwyższenie wynagrodzenia.

Kiedy prosić o podwyżkę? Sytuacja firmy na rynku

Zanim uda się do szefa o podwyżkę, warto zastanowić się nad sytuacją firmy na rynku oraz przeanalizować działania wewnętrzne, które są aktualnie w niej podejmowane. Nie chodzi tutaj o gruntowną analizę, ale o to, aby nie skupiać się tylko na sobie w swoich potrzebach. Przed rozmową o zwiększeniu wynagrodzenia dobrze jest więc przemyśleć czy firmę na to stać. Jeżeli sytuacja jest napięta, a firma notuje spadek dochodów lepiej odpuścić sobie tego typu rozmowy. Oprócz sytuacji finansowej warto też zastanowić się nad tym, jakie działania są przyjmowane w firmie, może np. właśnie otwierany jest nowy oddział, zespół zaczyna nowy projekt lub trwa restrukturyzacja działu. Takie sytuacje też nie sprzyjają rozmowie o podwyżce, zazwyczaj wtedy sytuacja jest napięta i nerwowa.

Dlaczego należy ci się podwyżka?

Sprzyjający czas to nie jedyny element, który ważny jest podczas rozmowy o zwiększeniu wysokości wynagrodzenia. Przed spotkaniem dobrze jest się do niego przygotować. Specjaliści radzą, aby sporządzić szczegółową oraz konkretną listę, która przemawia za przyznaniem podwyżki.

jak rozmawiac o podwyzce

Sporządzając taką listę, warto odwołać się do własnych sukcesów dzięki, którym firma zyskała np. większe pieniądze, nowego klienta czy też zostały zoptymalizowane pewne procesy. Oprócz twardych danych dobrze jest też podać argumenty miękkie, mówiące o tym ile i co wnosi się do zespołu oraz jak się współpracuje z pozostałymi jego członkami.

Całą rozmowę dobrze jest również przećwiczyć ze znajomy lub którymś z domowników. Dzięki temu podczas tego właściwego spotkania nie będzie się zestresowanym.

Rozmowa o podwyżce – zadbaj o komfort

Rozmowa o podwyżce, jest stresującym wydarzeniem, dobrze więc przeprowadzić ją w komfortowych warunkach. O spotkanie dobrze prosić w czasie, kiedy w firmie będzie trochę spokojniej. Specjaliści polecają przeprowadzać ją w drugiej połowie tygodnia oraz zadbać o to, aby nie proponować jej np. przed przerwą obiadową czy innym ważnym spotkaniem (wtedy nikt nie ma czasu na długie rozmowy i słuchanie argumentów). Podpowiadają również, aby o podwyżkę prosić nie wcześniej niż rok po rozpoczęciu pracy, wtedy można pochwalić się konkretnymi osiągnięciami i sukcesami.

jak rozmawaic o podwyzce z szefem

Błędy, których trzeba unikać prosząc o podwyżkę

Nerwowa atmosfera na rozmowie o podwyżce sprawia, że czasami zapomina się, co się chciało powiedzieć, a w zamian za to wypowiada się zdania, które absolutnie nie powinny paść z ust pracownika. Pierwszym  z  błędów jest sugerowanie, że w innej firmie na tym samym stanowisku można zarobić o wiele więcej. Taki argument może zostać uznany za szantaż. Lepiej jest też nie porównywać się do innych pracowników oraz nie dyskutować na temat pensji kolegi z działu. Pracownicy zazwyczaj nie mają wiedzy na temat skuteczności, doświadczenia czy kompetencji wszystkich osób pracujących w firmie. W trakcie rozmowy o podwyższeniu wynagrodzenia nie warto brać też szefa na litość, argumentowanie otrzymania podwyżki chorym dzieckiem czy kredytem na mieszkanie jest nieprofesjonalne i  źle widziane. Rozmowę o podwyżce należy traktować jak biznesowe negocjacje i takie zasady w jej trakcie stosować.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here