Umiejętność przekazywania wiedzy w atrakcyjnej formie jest przydatna nie tylko pedagogom, ale również rodzicom, którzy chcą aktywnie uczestniczyć w rozwoju dziecka. Najlepszym sposobem jest nauka poprzez zabawę, która z jednej strony zapewnia rozrywkę, a z drugiej przemyca wartościowe treści. Jedną z innowacyjnych metod przekazywania wiedzy są fiszki, z których uczyć się można nie tylko języków obcych, ale również dat ważnych wydarzeń historycznych oraz stolic i flag wielu państw.
Fiszki – czym są i jak się uczyć przy ich pomocy?
Fiszki są jedną z innowacyjnych technik przekazywania informacji. Przyjmują one postać małych karteczek, na których z jednej strony widnieje, np. obrazek, a z drugiej słowo, które mu odpowiada. Metoda ta opiera się na grze skojarzeń i fakcie, że większość osób uczy się, wykorzystując zmysł wzroku. Fiszki przeznaczone są głównie do nauki słówek z języków obcych. Jednakże można się z nich uczyć również innych zagadnień, np. flag i stolic państw, dat historycznych, nazwisk znanych postaci, wzorów matematycznych, układu okresowego pierwiastków, etc. Fiszki można wykonać samodzielnie lub skorzystać z gotowych wersji elektronicznych, takich jak np. Fiszkoteka. Warto pamiętać o tym, że nauka za pomocą fiszek wymaga motywacji, zaangażowania i systematyczności.
Metoda skojarzeń
Skutecznym i kreatywnym sposobem przekazywania wiedzy są techniki, w których wykorzystuje się grę skojarzeń. Dzięki tej metodzie można szybko przyswoić trudne treści, a także zapamiętać je na długi czas. Sprawdzi się ona zarówno w nauce języków obcych, jak i przy nauce historii, geografii oraz innych przedmiotów szkolnych. Ucząc się układu okresowego pierwiastków, można układać wierszyki, a przyswajając nowe słówka – układać z nim zabawne zdania w języku obcym.
Przekazywanie wiedzy przez nowe technologie
Dobrym rozwiązaniem na naukę dziecka wielu zagadnień jest używanie do tego celu komputera, tabletu lub smartfonu. Za ich pośrednictwem dziecko może grać w gry edukacyjne oraz szukać różnych ciekawostek na temat świata. Najlepiej zachęcić dzieci do samodzielnych poszukiwań informacji na temat interesujących ich zagadnień.