Networking wydaje się być „tworem” naszych czasów. Angielskojęzyczna nazwa nietłumaczona zwykle na język polski nadaje jej światowości i zagadkowości, szczególnie dla osób, które nie miały styczności z językiem angielskim i nie znają genezy słowa. Tymczasem, gdy spojrzymy na definicję networkingu zrozumiemy, że tylko nazwa wydaje się być nowoczesna, natomiast sama istota zjawiska sięga już bardzo odległych stuleci. Przyjrzyjmy się zatem z bliska korzyściom płynącym z wstąpienia w szeregi sieci biznesowych znajomości. Zobacz czym jest networking i jak z niego korzystać w życiu zawodowym.

Na czym polega networking?

Najprościej rzecz ujmując, networking polega na tworzeniu i pielęgnowaniu znajomości w branży biznesowej. Sieć takich „przyjaciół” pomaga sobie nawzajem w prowadzeniu interesów, poleca naszą działalność innym firmom, dzięki czemu zdobywamy nowych klientów czy pracodawców. Jedną z najpopularniejszych form poznawania znajomych do swojej sieci jest uczestnictwo w targach branżowych. Targi potrafią trwać kilka dni, podczas których firma prezentuje swoje najnowsze osiągnięcia, ale przede wszystkim podtrzymuje relacje z zaprzyjaźnionymi przedsiębiorstwami np. poprzez poczęstunek, wspólne obiady czy wieczorne imprezy towarzyszące.

czym jest networking

Jak korzystać z networkingu?

Istotą networkingu jest nawiązywanie kontaktów z ludźmi, więc bardzo ważne są relacje na żywo, twarzą w twarz. Maile i telefony to za mało, aby podtrzymać satysfakcjonującą znajomość. Należy pamiętać, że aby coś otrzymać, na początku warto podarować coś od siebie. Nie muszą to być absolutnie korzyści materialne. Networking to raczej polecanie naszej działalności przez innych komuś, komu przydadzą się nasze produkty lub pomysły. W biznesie myślenie tylko o sobie nie zaprowadzi nas daleko. Długofalowe efekty zdecydowanie lepiej osiąga się myśląc o innych. A to wszystko w myśl słynnej zasady: „Sam zajdziesz szybciej, ale z przyjaciółmi dojdziesz dalej”.

Networking to również sztuka poznawania i pielęgnowania znajomości z wartościowymi dla naszego przedsiębiorstwa ludźmi. Takimi, którzy faktycznie są w stanie wnieść korzyści do prowadzonego przez nas biznesu i dla których nasz czas, produkty czy pomysły to także korzyść. Tutaj koniecznie musimy kierować się radą „Nie ilość, ale jakość”.

Należy pamiętać, że poprawnie prowadzony networking wymaga sporo czasu. Nie dziwmy się zatem, że są w firmie osoby, które stale jeżdżą na delegacje i podtrzymują znajomości oraz dobre relacje z klientami. To nie jest tak prosta sprawa, jakby mogło się pozornie wydawać. Przede wszystkim taka osoba powinna mieć prezencje, charyzmę i umiejętność wysłuchania drugiej strony, aby bez problemu zaskarbiać sobie i firmie sympatię.

Networking w internecie

Warto również pamiętać, ze w dobie cyfryzacji i coraz większego wpływu na nasze życie mediów społecznościowych networking przenosi się też do sieci. Portale takiej jak Facebook czy LinkedIn ułatwiają pozyskiwanie nowych kontaktów biznesowych oraz uczestnictwu w branżowych dyskusjach bez wychodzenia z domu czy z biura. Jak twierdzą specjaliści internetowy networking zyskuje coraz większą popularność i cieszy się taka sama efektywnością jak ten na żywo.

Nie bójmy się również należenia do czyjejś sieci znajomości, nie musimy przecież stale znajdować się w centrum. Networking przynosi nam sporo korzyści, nie wszystkie są widoczne od razu, na niektóre możemy czekać nawet kilka lat, ale zwykle to się po prostu opłaca.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here