Jak zarządzać stresem w środowisku zawodowym

Stres w pracy jest zjawiskiem powszechnym i nieuniknionym. W odpowiednich dawkach może motywować i pobudzać do działania, jednak w przewlekłej wersji może prowadzić do wypalenia zawodowego, obniżenia wydajności czy nawet problemów zdrowotnych. Efektywne zarządzanie stresem w środowisku zawodowym jest niezwykle ważne zarówno dla osób zatrudnionych, jak i firm. Na czym polega?

Rozpoznanie źródeł stresu

Pierwszym krokiem w zarządzaniu stresem jest zidentyfikowanie jego źródeł. Stres w pracy może wynikać m.in. z nadmiernego obciążenia obowiązkami, braku jasno określonych obowiązków i celów, konfliktów, niskiego, nieadekwatnego wynagrodzenia, braku wsparcia, kiepskiej atmosfery czy nadmiernej presji na osiąganie sukcesów. Każda organizacja powinna dobrze rozumieć, jakie są przyczyny stresu w jej działaniu, a także jakie czynniki najczęściej oddziałują na same osoby pracujące, powodując u nich stres. Świadomość przyczyn pozwala na podjęcie odpowiednich działań mających na celu ich eliminację lub zminimalizowanie.

Planowanie i organizacja pracy

Warto w tym względzie przyjrzeć się metodom organizacji pracy. To podstawa, gdyż właściwie zorganizowane środowisko i umiejętne zarządzanie czasem oraz obowiązkami może znacząco obniżyć poziom stresu. Oznacza to wprowadzenie np. elastycznego czasu pracy czy szczegółowe monitorowanie obłożenia zadaniami. Szczególnie w dużych organizacjach ryzyko przegapienia punktu krytycznego natężenia stresu jest wysokie. Z tego względu wprowadzenie systemowych działań pozwoli znacznie szybciej zapobiec zagrożeniom, jakie się z nim wiążą.

Well-being jako strategia

Dbanie o dobrostan osób zatrudnionych nie oznacza, że korzystanie z rozwiązań innych organizacji i przenoszenie ich 1:1 przyniesie pozytywne skutki. Dlatego tak ważna jest diagnoza faktycznych potrzeb w firmy pod tym względem. Liderki i liderzy mogą nie mieć jasnego obrazu sytuacji, dlatego należy zwrócić się do osób pracujących i poznać ich faktyczne potrzeby. Równie ważne, aby działanie w kierunku dobrostanu nie były incydentalne, ale zaplanowane i realizowane cyklicznie. Oznacza to, że dbałość o well-being jest elementem kultury organizacyjnej.

 

Firmy miewają z tym trudności, gdyż wymaga to nierzadko dość rewolucyjnej zmiany w wielu obszarach. W wyznaczeniu kluczowych elementów oraz wypracowaniu programu rozwojowego warto skorzystać ze wsparcia wiarygodnego partnera. W Impact przeprowadzamy programy rozwojowe w nowoczesnej metodzie experential learning, składającą się z czterech sfer – wiedzy, umiejętności, refleksji i bezpośredniego doświadczenia. Wierzymy, że środowisko zawodowe to miejsce, które powinno skłaniać ku ciągłej nauce, eksperymentom i wyciąganiu wniosków – nie tylko w obszarze dobrostanu wszystkich zainteresowanych.

Wsparcie ze strony przełożonych, współpracowniczek i współpracowników

Ponadto radzenie sobie ze stresem osób w zespołach jest jednym z zadań kadry zarządzającej. Powinna ona zapewnić przestrzeń, aby wszyscy mogli swobodnie dzielić się swoimi obawami i problemami. Poza tym dobrym rozwiązaniem są regularne sesje mentoringowe lub coachingowe, które pomagają pracownikom radzić sobie z trudnościami i rozwijać swoje umiejętności.

Ustalanie granic

Współczesne technologie sprawiają, że granice między pracą a życiem prywatnym często się zacierają. Ważne jest, aby osoby zatrudnione umiały ustalać granice i oddzielać życie zawodowe od prywatnego. Należy więc m.in. zachęcać je do wyłączania służbowych telefonów i e-maili po godzinach pracy, ale również do wykorzystywania przysługującego urlopu czy zwolnienia lekarskiego. W ten sposób zarządzanie stresem staje się prostsze, gdyż osoby zatrudnione doskonale zdają sobie sprawę, że mogą się wyleczyć lub „podładować baterie” poza organizacją bez żadnych obaw.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here