Coraz częściej na wielu stanowiskach pracy wymagana jest znajomość języka angielskiego. Wymóg ten ukierunkowany jest głownie do osób, które współpracują z zagranicznymi klientami lub w środowisku, wymagającym posługiwania się angielskim. Część zawodów zupełnie nie wymaga od pracownika, aby znał jakikolwiek język obcy, ponieważ nie jest to potrzebne do wykonywania określonego zadania. Najczęściej brak wymogów co do znajomości języków obcych jest spotykany w pracach, które nie wymagają dużych kwalifikacji. Nie warto się jednak zniechęcać, ponieważ wzmianka o znajomości języka angielskiego powinna być mile widziana przy aplikowaniu na każde stanowisko.

Jakie kwalifikacje są wymagane?

Warto sprawdzić jeszcze przed wysłaniem CV jakie kwalifikacje musimy posiadać na dane stanowisko. Dzięki temu dowiemy się czy spełniamy kryteria zatrudnienia. W takim przypadku możemy zdecydować czy musimy doszkolić się na przykład w kwestii naszych umiejętności językowych. W przypadku pracy za granicą możemy również wysłać CV po angielsku.

Są stanowiska, gdzie znajomość języka angielskiego potrzebna będzie jedynie w stopniu pozwalającym na zdobywanie prostych informacji z anglojęzycznych witryn lub obsługi nieskomplikowanych programów w języku angielskim. W takim przypadku nie powinna być wymagana perfekcyjna znajomość angielskiego, którą będziemy musieli poświadczyć odpowiednimi dokumentami. Praca na takim stanowisku wymagała będzie jedynie podstawowych umiejętności językowych.

Oczywiście istnieją również zawody, które wymagają znajomości języka angielskiego w stopniu dobrym, bardzo dobrym czy nawet perfekcyjnym. Wszystko zależy od tego jak duża część wykonywanych przez pracownika zadań będzie wymagała znajomości języka angielskiego.

Przykładem osoby, która powinna posługiwać się językiem angielskim w stopniu dobrym, pozwalającym na dość poprawną rozmowę, jest sprzedawca w znanej sieciówce. Jak wiadomo, do takich sklepów czy restauracji bardzo często przychodzą również obcokrajowcy. Wybierają takie miejsca, ponieważ są im znajome – to marki znane na niemal całym świecie. Od sprzedawcy powinna być wymagana znajomość języka angielskiego na takim poziomie, aby bez obaw mógł odpowiedzieć na większość najczęściej padających pytań. Niejednokrotnie byłem świadkiem sytuacji, w której ekspedient nie był w stanie porozumieć się z anglojęzycznym klientem. To na pewno nie wpływa pozytywnie na wizerunek marki i konkretnego obiektu.

Ostatnią grupą osób, które chciałbym niejako omówić, są ludzie którzy muszą władać angielskim niemal tak dobrze jak językiem ojczystym. Najczęściej pracują na wysokim szczeblu wielkich korporacji, które mają międzynarodowych kontrahentów. Spoczywa na nich odpowiedzialność za kontakt z przedstawicielami innych firm. W momencie negocjacji warunków kontraktu to oni są twarzą firmy, dla której pracują. W takim przypadku nie do przyjęcia jest wyraźny brak bardzo dobrych umiejętności językowych. Zwykle przejawiają się one niepoprawną gramatyką oraz trudnościami z wysławianiem się.

Jak poświadczyć o stopniu znajomości angielskiego?

Jest wiele osób, które posiadają umiejętności językowe na bardzo wysokim poziomie, ale nie wiedzą jak o nich poinformować potencjalnego pracodawcę. Zdobywali je przez lata na przykład ucząc się samodzielnie, uczęszczając na różnego rodzaju szkolenia i kursy lub obcowali z językiem angielskim na co dzień. Najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest zdobycie certyfikatu poświadczającego o znajomości języka angielskiego na konkretnym poziomie.

Certyfikat językowy to dokument, który określa poziom znajomości języka obcego. Jest wiele różnych certyfikatów, to od nas zależy, który wybierzemy. Jedne z nich dotyczą języka potrzebnego do podjęcia studiów w języku obcym, a inne poświadczają o opanowaniu wiedzy z zakresu konkretnej dziedziny, na przykład biznesu. Niemal każdy z nich posiada kilka poziomów zaawansowania. Taki dokument wydawany jest przez uznane organizacje międzynarodowe, między innymi University of Cambrige.

Przykład

Przykładem niech będzie certyfikat BEC – Business English Certificate.

  • Występuje w trzech poziomach zaawansowania.
  • Koszt zależy od poziomu – od 370zł do 690zł.
  • Składa się z trzech lub czterech części, które obejmują następujące zagadnienia:
    • Część pisemna: czytanie, pisanie, rozumienie ze słuchu.
    • Część ustna: umiejętności potrzebne do swobodnej komunikacji w zakresie codziennych spraw biznesowych.
  • Ten certyfikat pozwala na podjęcie studiów na kierunkach ekonomicznych w języku angielskim lub na rozpoczęcie kariery biznesowej.

Co zyskujemy inwestując w języki obce?

Zyskujemy przede wszystkim kwalifikacje, które są niezbędne na dzisiejszym rynku pracy. Każdy kto myśli o poważnym stanowisku lub karierze biznesowej powinien znać język angielski na wysokim poziomie. Wszystkie wielkie korporacje prowadzą współprace międzynarodowe. Również coraz więcej małych firm i przedsiębiorstw działa poza granicami naszego kraju, ponieważ daje to nowe perspektywy i warunki rozwoju.

Jeśli znamy język angielski wystarczająco dobrze, aby bez specjalistycznego kursu podejść do egzaminu to wydatek kilkuset złotych nie powinien stać na przeszkodzie. Dzięki temu zyskamy dokument uznawany przez tysiące firm i uczelni na całym świecie. Dla tych, którzy nie czują się pewnie ze swoimi umiejętnościami językowymi prowadzone są kursy przygotowawcze. Można wybrać taki, który ma za zadanie jak najlepiej przygotować nas do konkretnego egzaminu na danym poziomie.

Kto powinien rozważyć zdobycie certyfikatu językowego?

Posiadanie certyfikatu językowego może nam przynieść tylko korzyści, żadnych negatywnych aspektów tego przedsięwzięcia nie jestem w stanie dostrzec. Warto jednak zastanowić się czy taki dokument jest nam potrzebny.

Na pewno będzie niesamowicie przydatny dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją karierę biznesową. Certyfikat poświadczający znajomość języka angielskiego na wysokim poziomie na pewno wyniesie CV takiej osoby znacznie powyżej wszystkich innych.

Pracownicy, którzy od wielu lat pracują na jednym stanowisku i nie mają perspektyw na awans również mogą zainteresować się certyfikatami językowymi. Może to jest właśnie klucz do sukcesu? Osoby na wyższych stanowiskach muszą być lepiej wykształcone, ponieważ spełniają one znacznie ważniejszą funkcję w przedsiębiorstwie. Nawet jeśli język angielski nie jest tam wykorzystywany na co dzień, może zdarzyć się nieprzewidziana sytuacja, w której jego znajomość będzie niezbędna.

Artykuł powstał we współpracy z: Speakin.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here