co to jest work life balance

Wejście na rynek pracy pokolenia Y przyczyniło się do tego, że coraz większe znaczenie zyskuje zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Milenialsi, którzy nie upatrują już w pracy sensu swojego życia, dążą do zachowania harmonii i rozdzielenia tych dwóch stref życia. Dążenia te zyskała nazwę work life-balance. Pojęcie to znane jest już od dawna, po raz pierwszy pojawiło się w latach 70 XX wieku, jednak dopiero w XXI wieku zyskuje popularność. Było ono odpowiedzią na wypalenie zawodowe, pracoholizm oraz problemy społeczne. Dziś narzędzia work life-balance są podstawą w niemal każdej większej firmie. Zobacz jak je stosować w swoim życiu i zachować równowagę pomiędzy sferą zawodową i osobistą.

Czym jest work life-balance?

Koncepcja work life-balance opiera się na efektywnej pracy oraz równie efektywnym wypoczynku. Postuluje rozdział życia zawodowego i prywatnego. U jej podstaw leży troska o zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników oraz przekonanie, że człowiek realizuje się nie tylko w pracy, ale również w życiu osobistym. Filozofia ta ma chronić przed konsekwencjami przepracowania. Jej zalety dostrzegalne są zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Ci pierwsi otrzymują czas, aby zregenerować siły i naładować baterie do dalszej pracy, natomiast ci drudzy mogą liczyć, że ich pracownicy będą bardziej efektywni, lojalni i zadowoleni z pracy.

Narzędzie work life-balance

Założenia filozofii work life-balance  od lat wprowadzane są do wielu firm. Mogą z nich skorzystać zarówno międzynarodowe korporacje, jak i małe lokalne biznesy. Narzędzia, które się zastosuje do utrzymania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, należy dostosować do wielkości firmy, jej możliwości oraz potrzeb pracowników. Warto pamiętać, że nie każda firma może sobie pozwolić na wdrożenie wszystkich elementów work life-balance. Nie wszystkie narzędzia mogą być też zastosowane na poszczególnych stanowiskach pracy.

work life balance jak go zachowac

Jak zachować równowagę pomiędzy pracą a życiem osobistym?

Do najczęściej wykorzystywanych instrumentów work life-balance zalicza się niestandardowe formy organizacji pracy oraz jego czasu. Pod tymi pojęciami kryją się takie udogodnienia jak skrócony czy elastyczny czas pracy, czy różnorodne formy zatrudnienia. Narzędziami work life-balance są również rozbudowane systemy świadczeń dla pracowników, które umożliwiają godzenie ról rodzinnych z zawodowymi. W tym zakresie można wyróżnić: urlopy, zasiłki, dodatki do pensji czy też rozwiązanie niematerialne np. przyzakładowe przedszkola lub żłobki. Ważnym i właściwie nieodłącznym elementem budowania w firmie filozofii work life-balance jest stworzenie sprzyjającego klimatu dla pracowników. Muszą oni czuć, że ich chęć godzenie życia prywatnego z zawodowym nie jest niemile widziana, a każdy urlop czy dzień pracy w domu nie jest przeszkodą w realizacji celów strategicznych przedsiębiorstwa.

jak zachowac ronowage w zyciu

Jak osiągnąć równowagę w życiu?

Chociaż do filozofii work life-balance przekonuje się coraz więcej firm, to podejmowane przez nie działania nie zastąpią nieustannej pracy i dbania o własną równowagę życiową przez każdego z pracowników. Odnalezienie złotego środka jest trudnym zadaniem. Wiele osób szuka go przez dłuższy czas i podejmuje mniej lub bardziej udane próby. Jednak chęć wdrożenia zasad work life-balance do swojego życia zawsze powinna rozpocząć się od przeanalizowania dotychczasowych poczynań i ustalenia celów oraz priorytetów. Specjaliści radzą także, aby znaleźć pracę, z której czerpie się satysfakcję oraz pamiętać o tym, że każdy potrzebuje wytchnienia i czasu dla siebie. W znalezieniu harmonii w życiu pomaga również elastyczne podchodzenie do życiowych sytuacji.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here